Go to...

IP camera niet bereikbaar via internet

Een IP camera is een videocamera met een netwerkverbinding. Deze netwerkverbinding kan zowel met draad als draadloos zijn. Het grote voordeel van een IP camera is dat de beelden van de camera op om het even welk op het netwerk aangesloten toestel bekeken kunnen worden. Het enige wat je nodig hebt is een browser of eventueel een app.

De beelden van een IP camera bekijken vanop een toestel dat aangesloten is op het lokale netwerk is zelden een probleem. Het meest voorkomend probleem is dat de IP camera niet bereikbaar is via internet.

Een IP camera is meestal aangesloten op een Local Area Network (LAN) met een lokaal IP-adres. Het lokale netwerk is via de router gekoppeld aan het Wide Area Network (WAN). De router heeft een WAN IP-adres terwijl de computers aangesloten op de LAN een LAN IP-adres hebben. Een LAN IP-adres begint meestal met 192 bijvoorbeeld 192.168.0.5 Het WAN IP-adres van je router krijg je van je internet provider. Wanneer je een IP camera wenst te benaderen vanop internet gebruik je het WAN IP-adres van je router. De router moet je doorverbinden met de IP camera. In netwerktermen noemen ze dit “forwarden”. Een schema maakt alles veel duidelijker.

WAN LAN forwarding

Wanneer je een IP camera via internet wenst te bereiken moet de router je “forwarden” naar de IP camera.

Het “forwarden” moet je zelf instellen. Een router zal dit nooit automatisch doen. Bepaal in de eerste plaats het IP-adres van de IP camera. De meeste IP camera’s worden geleverd met software. Met deze software kan je gemakkelijk het LAN IP-adres van de IP camera vinden. Zonder de software kan je het LAN IP-adres terugvinden door in te loggen op de router. Bijna alle routers hebben een scherm waar alle LAN IP-adressen van alle aangesloten toestellen worden weergegeven.

Het “forwarden” instellen doe je als volgt. Open je favoriete browser en geef het IP-adres in van je router. Het IP-adres van de router begint meestal met 192.168. … Weet je het IP-adres van de router niet dan kan je dit gemakkelijk achterhalen door de details van je huidige netwerkverbinding te bekijken. Zoek in de details van je netwerkverbinding naar de standaardgateway. Het IP adres van de standaardgateway is het IP-adres van je router. Op de volgende locatie vind je meer details hoe je het IP-adres van de router kan vinden:


http://decomputer.be/wachtwoord-wifi-achterhalen-of-instellen/

In de plaats van naar een website te surfen surf je dus naar het IP-adres van je router. De router zal vervolgens een wachtwoord en een login vragen. Heb je dit zelf nooit ingesteld dan is de kans groot dat de login en het wachtwoord nog op hun standaard instelling staan. Vaak is de login dan gewoon admin en het wachtwoord admin. Eenmaal in de router zoek je naar het scherm waar je het “forwarden” kan instellen. Hieronder zie je een voorbeeld.

IP forwarden instellen

In de router “forwarden” we al het verkeer naar de IP-camera.

In het voorbeeld “forwarden” we dus al het verkeer dat van buitenaf op de router komt naar het lokaal IP-adres 192.168.2.102. Dit is het IP-adres van de IP camera. In het voorbeeld zien we ook dat we het verkeer “forwarden” naar poort 1049. Veel internet providers (zoals Telenet bijvoorbeeld) blokkeren alle vrije poorten lager dan 1024. Voor de IP camera hebben we een poort nodig die open is. In het voorbeeld gebruiken we poort 1049. In het configuratiescherm van de IP camera stel je vervolgens diezelfde poort in. Hieronder zie je opnieuw een voorbeeld.

poort instellen IP camera

In het configuratiescherm van de IP camera stellen we dezelfde poort in.

Alles klaar? Dan kan je de IP camera testen. Ga naar een website zoals

http://whatismyipaddress.com/

en noteer dit IP-adres. Geef dit IP-adres vervolgens in in je favoriete browser. Achter het IP-adres zet je een dubbel punt en daarachter de poort die je ingesteld hebt. Het ziet er dan uit als volgt.

IP camera via browser

De IP camera via internet bekijken. Het volledige IP adres en het beeld hebben we vanwege de privacy verborgen.

Wie is dcp

Dcp is een Industrieel Ingenieur die sinds 2002 computers herstelt. Naast het herstellen van computers is deze website een van zijn grote hobby's.

41 Reacties op “IP camera niet bereikbaar via internet”

  1. De Clercq
    10 oktober 2015 at 12:29

    Beste,
    Heb problemen met mijn IP cam op internet
    Kun je mij helpen?

    Bekijk reactie
    • dcp
      12 oktober 2015 at 20:31

      Kan u mij vertellen wat het probleem juist is. Kan u de webcam enkel bij u thuis bekijken?

      Bekijk reactie
  2. vandewalle marc
    25 oktober 2015 at 10:48

    Hallo,
    Ik kan de camerabeelden thuis wel bekijken, doch niet van op een andere plaats. Ik ben Telenet klant. Volgens wat ik lees op jullie site ,moet ik de router forwarden… Ik heb een Imac computer.
    Ik surfte naar mijn telenet.be, logde in, en via mijn internet/draadloze instellingen/geavanceerd/tabblad IPv4 firewall and forwarding kom ik ergens waar ik onderaan een lijst zie…. Maar daar vulde ik reeds een keer een IP adres in (moet dat van de router of van de camera zijn ?) begin poort 1049/ eind poort 1049 /status op actief gezet / protocol beide TCP en udp. / bij opslaan kreeg ik de melding waarschuwing firewall….en dan durfde ik niet meer……
    Kan U mij daarbij helpen?
    De camera werd gekocht Rond 12 oktober 2015 bij Aldi. Een Maginon ipc-20c
    Ik heb ook nog een Acer Windows PC …..
    Als ik niet meer verder kan zal ik daar eens die installatie cd insteken….
    Mocht U mij willen helpen

    Dank bij voorbaat,
    Vandewalle Marc

    Bekijk reactie
    • dcp
      25 oktober 2015 at 15:43

      U moet inderdaad forwarden naar het IP-adres van de IP-camera. Persoonlijk heb ik in het verleden gemerkt dat Telenet de poort die gebruikt wordt door IP-camera’s blokkeert. Het kan dus best zijn dat u in de IP-camera de poort die gebruikt wordt door de camera moet aanpassen. U kan best ook eens bellen naar de technische dienst van Telenet. Die zijn de laatste jaren zeer behulpzaam.

      Bekijk reactie
    • chris
      22 december 2015 at 13:45

      Wat die vandewalle marc zijn ipc-20 betreft, je kan bij de Maginon installatie kiezen voor huisnetwerk of of internetconfiguratie. Als je internet kiest hoef je verder zelf niks meer te doen. Ik heb net zo een camera en die werkt perfect, dacht er nog een bij te kopen maar uitverkocht dezelfde dag nog bij Aldi.

      Bekijk reactie
  3. Stef
    29 november 2015 at 10:03

    Beste ,

    Ik zie dat mijn bericht hier is verdwenen? Zou het mogelijk zijn wat support te krijgen in verband het installeren van IP camera’s.

    mvg
    stef

    Bekijk reactie
    • dcp
      29 november 2015 at 14:34

      Waar loopt het mis? Zijn de IP camera’s geleverd met software? Zitten er geen instructies bij de camera’s?

      Bekijk reactie
      • Stef
        30 november 2015 at 10:11

        Goedemorgen,

        Er zijn inderdaad instructies bij en de software die ik al heb geïnstalleerd. Jammer genoeg zijn de instructies in het Engels, wat het ook nog eens moeilijker maakt.. Het gaat over een set met 4 IP-camera’s van Dahua model DHI-NVR 1108-P Ik heb dus de recorder aangesloten op de modem van Telenet. Camera’s aan de recorder aangesloten en dan via de software de Camera’s in het systeem brengen en dat lukt mij niet ik snap het niet met al die IP-adressen waar haal ik die vandaan…

        mvg
        stef

        Bekijk reactie
        • dcp
          30 november 2015 at 20:56

          Als je het IP-adres van je router in je browser ingeeft en vervolgens inlogt in je router kan je de IP-adressen van de aangesloten IP-camera’s terugvinden. Bij mijn router vind ik de adressen terug onder “DHCP client list”. Op Youtube vind je allerlei video’s over de installatie van Dahua camera’s. Zoals bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=76GJihy6XX4
          moet je echt eens bekijken. Kan je mogelijk helpen.

          Bekijk reactie
  4. chris
    20 december 2015 at 17:44

    Ik hen 2 IP camera’s Maginon bij Aldi gekocht die perfect werken. Verder heb ik nog een Kingstar welke ik enkel nog in het thuisnetwerk kan bekijken.

    Bekijk reactie
    • dcp
      20 december 2015 at 18:57

      Om de beelden van buitenaf te bekijken moet jouw router de toegang van buitenaf toelaten. Dit kan je door de poort die deze IP cam gebruikt in de router te forwarden naar het IP-adres van de camera.

      Bekijk reactie
      • chris
        21 december 2015 at 11:30

        Heb met telenet contact genomen maar die zeggen dat forwarden geen zin meer heeft vermits de firma kingstarinternational.nl ermee opgehouden is en er geen ondersteuning meer is.

        Bekijk reactie
        • dcp
          22 december 2015 at 21:37

          Ik zie niet waarom je kingstarinternational.nl nodig hebt. Een IP-camera is een IP-camera. Je Telenet IP-adres verandert bijna nooit*. Een Dynamic DNS service (DDNS) heb je dus ook niet nodig. Het enige wat je nodig hebt is een poort die open staat. Vervolgens moet je de poort die open is gebruiken om de beelden door te sturen. De poort moet je forwarden in je router.
          Op de volgende website kan je testen of een poort open is. http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
          Heb je een poort gevonden die open is dan stel je dit in in de instellingen van de IP-camera. Vervolgens forward je die poort in de router naar het IP-adres van de IP-camera.

          * Bij mij is mijn Telenet IP-adres op 13 jaar tijd 3 maal gewijzigd. Let op Telenet zelf blokkeert ook een aantal poorten. De standaard poort die mijn IP-camera gebruikt wordt door Telenet geblokkeerd. Ik heb dus ook een andere poort moeten gebruiken.

          Bekijk reactie
  5. chris
    22 december 2015 at 23:21

    Dacht al zoiets. Ik had een dame aan de lijn die er niks van kende. Mijn IP van die camera heb ik vast gemaakt in mijn basic network settings. Ervoor veranderde die toch wel regelmatig en dan kon ik de camera op mijn smartphone niet meer zien, thuis wel te verstaan. Dus nu op zoek naar een open poort.

    Bekijk reactie
  6. chris
    25 december 2015 at 15:26

    Volgens die tool zijn alle poorten gesloten,ik moet toch links het ip adres intikken van mijn router en rechts een poortnummer?

    Bekijk reactie
  7. chris
    28 december 2015 at 15:13

    Inderdaad bedankt voor de hulp. Het werkt perfect. Ik had het IP van mijn router met dat van mijn modem verward en dat is wel een verschil en toen was de poort ook meteen wel open.

    Bekijk reactie
  8. Tess
    1 februari 2016 at 05:00

    Beste
    Het lukt mij niet om met de app die ik heb de beelden van mijn camera’s op mijn Mac, Iphone of Ipad te krijgen. Hij blijft zoeken of te wel geeft hij dit “please check devices net states”, wat hij daarmee bedoeld begrijp ik niet goed want mijn internet gaat perfect.
    Heeft u een oplossing ?

    Bekijk reactie
    • dcp
      4 februari 2016 at 21:50

      Met de foutmelding geeft de app aan dat hij geen verbinding heeft met de camera. Dit kan zijn door een verkeerde instelling of dit kan veroorzaakt worden door een firewall die de poort die nodig is om te verbinden blokkeert.

      Bekijk reactie
      • Tess
        5 februari 2016 at 15:12

        Dank u …
        Firewall had ik als eens uit gezet.
        Bij IP-adres .. moet ik toch het IP-adres gebruiken op mijn app welke de camera’s weergeven, niet?

        Bekijk reactie
        • dcp
          6 februari 2016 at 15:22

          De camera’s hebben elk hun eigen IP-adres. Net zoals elke PC zijn eigen uniek IP-adres heeft. In de app die je gebruikt moet je het IP-adres van de camera’s ingeven. Meestal vind je het IP-adres van de camera terug in de meegeleverde documentatie.

          Bekijk reactie
  9. rita
    20 februari 2016 at 21:40

    Kan er mij iemand helpen. Ik heb een Maginon ipc20c camera geinstalleerd ongeveer 3 weken geleden. Hij werkte perfect maar na een week valt alles weg en kan de camera niet meer gevonden worden, daar ze hoog hangen moet ik ze telkens afnemen om ze via lan met de modem te verbinden, dan resetten en terug alles instellen. Wat kan er fout zijn mijn provider is Telenet.

    Bekijk reactie
    • dcp
      21 februari 2016 at 17:17

      Noteer de instellingen. Moet je telkens hetzelfde instellen of zijn er wijzigingen?

      Bekijk reactie
  10. Blondé
    6 april 2016 at 17:22

    Ik heb deze week bij Aldi de IPC 20 aangekocht. Ik heb alles al geprobeerd om het ip adres van de camera te kunnen vinden maar niets lukt me. Werk met een MAC een heb een Telenet router, als ik dus de camera aansluit op de router denk ik dat ik via mijn telenet de camera zou zien staan. Nee dus. Heb een app aangekocht ip can config maar ook via dat geen ip adres. Iemand die weet wat ik moet doen?

    Bekijk reactie
  11. Jef
    20 juni 2016 at 14:29

    Ik wil graag IP camera’s enkel lokaal is dat enkel plug & play? ik beschik enkel over een router maar niet over WAN (vanwege jeugdbeweging) maar kan ik dan lokaal ook nog steeds herbekijken hetzij op vaste pc hetzij op smartphone?

    Bekijk reactie
    • dcp
      20 juni 2016 at 20:03

      Beste,

      Ja hoor, dat is perfect mogelijk. Een WAN aansluiting is niet nodig. De smartphone moet natuurlijk met de router verbonden zijn op het moment dat je hem wenst te gebruiken om de camera’s te bekijken. Lokaal gebruik is gemakkelijk. Ik verwacht geen problemen.

      Bekijk reactie
  12. Merola Stefano
    25 juli 2016 at 21:49

    Hallo,

    Ik heb hetzelfde probleem als de meesten hier maar krijg het niet opgelost.Ik heb een IP camera van Maginon uit de Aldi model ipc-20c. Ik heb de camera op mijn modem van Telenet aangesloten, maar krijg nergens een beeld, niet op de app en niet via supra config. Ik heb geprobeerd om via mijn Telenet van alles te veranderen maar ik ben er eigenlijk echt een leek in en wil niks verkeerd opzetten of afzetten… Kan iemand mij duidelijk zeggen wat ik moet doen? Ik heb ook nog een router in mijn living staan waarop mijn laptop verbinding maakt. Kan dat er misschien mee te maken hebben?

    Mvg

    Bekijk reactie
    • dcp
      27 juli 2016 at 19:37

      Beste,

      Sluit om te beginnen de IP-camera aan op de router in de living en probeer daarna opnieuw.

      Bekijk reactie
  13. verdonck frans
    21 augustus 2016 at 10:44

    Asus x751m, camera in onderste balk onderstreept, lampje camera brandt niet. Mijn vraag is de camera dan in werking?

    Bekijk reactie
    • verdonck frans
      21 augustus 2016 at 10:52

      Mogelijk ongewenst beelden verspreid.

      Bekijk reactie
      • dcp
        21 augustus 2016 at 18:44

        U heeft het waarschijnlijk op TV gehoord. Als men een IP camera gebruikt moet men dit steeds goed beveiligen. Anders kan iedereen meekijken!

        Bekijk reactie
    • dcp
      21 augustus 2016 at 18:48

      Als het lampje naast de camera niet brandt dan is de camera niet in gebruik. U kan dit gemakkelijk testen.
      – klik op het vergrootglas onderaan naast het startmenu
      – type camera en open de camera app
      – als de app de camera gebruikt zal het lampje aangaan

      Bekijk reactie
  14. Rudi d.
    13 oktober 2016 at 10:23

    Handige tips hier ivm ip adressen, nochtans wil het mij niet lukken. Camera’s kan ik bereiken met laptop en smartphone via wifi (intern ip), via mobiel 3G (extern ip) wil het niet lukken. Camerapoort HTTP staat op 80, router port forwarding 80 lukt en staat open (gecontroleerd). Telenet heeft al een tijdje geleden poort 80 geopend. Camera’s staan in verbinding met quad recorder, deze kan ik pingen en beheren (webrec.cab) via intern ip in te tikken in IE. Niet in Firefox.
    Via extern ip met , te pingen maar niet te beheren. Mogelijk omdat ik in eigen netwerk zit? Heb ip met :80 erna gebruikt. Recorder aangesloten op router D-Link DIR 605-L, op router alle mogelijke instellingen uitgetest. Mobiel kijk ik via iDMSS lite of EvoplusLite. Moet een kleinigheid zijn maar kijk erover. 1° gedacht blijft een router instelling. Maar de bomen en het bos 😉

    Bekijk reactie
  15. Rudi d.
    14 oktober 2016 at 12:18

    Is ondertussen gelukt, heb de poort van de camera die ik ook gebruikte om via wifi te kijken (poort 37777) open gezet in de router en vanaf dan ook mobiel beeld!

    Bekijk reactie
  16. Louis
    9 november 2016 at 21:47

    Ik zoek in het Mechelse iemand die IP-cam kan installeren met Mac Telenet en Qnap.

    Bekijk reactie
  17. Gilbert Vandevannet
    19 november 2016 at 00:57

    Hello beste,
    Ik heb sinds enkele weken een IPC camera aangekocht bij de Aldi. Die wil ik draadloos installeren gezien de afstand tussen pc en camera, maar dat lukt niet. Wel gekoppeld met draad heb ik beeld. Merk Maginon, antwoord van de leverancier: je moet het Mac-adres deblokkeren. Gezocht bij de Sagem modem maar zie niet hoe je dat kunt verwezenlijken. Antwoord van de provider (Sarlet): wij geven geen ondersteuning aan dergelijke aparatuur. Mijn vraag is zou ik de camera alleen hier in thuisnetwerk via wifi kunnen verbinden en voorkomen dat ik een lange kabel moet plaatsen.
    Groeten

    Bekijk reactie
    • dcp
      20 november 2016 at 18:15

      Mac-adres deblokkeren –> Wat een onzin! Aangezien je niet weet hoe je dat moet aanpakken veronderstel ik dat je geen Mac adressen geblokkeerd hebt.
      Scarlet –> Verbaast me niets, die willen je natuurlijk niet helpen…

      Ik veronderstel dat je het artikel gelezen hebt en de instructie die bij de IP-cam zitten. Heb je toevallig een antivirusprogramma met firewall geïnstalleerd op je PC? Indien ja schakel de firewall eens tijdelijk uit. De firewall kan het probleem zijn.

      Bekijk reactie
  18. Houbrechts Maurice
    17 december 2016 at 19:36

    Ik heb 2 Sricam IP cameraatjes gekocht op internet. Ik krijg ze niet geïnstalleerd zoals zij (Gearbest) het voorstellen namelijk met mijn Iphone Android. Alles lukt goed tot dat de IP cameraatjes verbinding moeten maken met voor de beelden te tonen van de plek waar dat zij staan. Kan iemand mij hier mee helpen. Bedankt Maurice.

    Bekijk reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *