Go to...

Kan geen verbinding maken met de Service Group Policy Client

Een service is een programma net zoals een ander programma. Het enige verschil met een “gewoon” programma is dat een service geen gebruikersinterface heeft en dat een service op de achtergrond draait.



De service “Group Policy Client” zorgt ervoor dat de instellingen van groepsbeleid toegepast worden. Met groepsbeleid kan de adminstrator instellen wat medegebruikers (lees niet administrators) mogen of niet mogen op de PC.

Als de service niet kan gestart worden verschijnt de volgende melding onderaan rechts vlak na het opstarten van de PC.

service group policy

Er kan geen verbinding met een Windows-service worden gemaakt.
Kan geen verbinding maken met de service Group Policy Client, waardoor standaardgebruikers zich niet kunnen aanmelden.
Als administrator kunt u in het systeemgebeurtenislogboek bekijken waarom de service niet heeft gereageerd.

Deze foutmelding is meestal het gevolg van (in volgorde van waarschijnlijkheid):



  • een harde schijf in slechte staat met slechte clusters
  • het verkeerd afsluiten van de PC met beschadiging van het register als gevolg
  • de service die verkeerd ingesteld staat
  •  virussen of malware

Oplossing:

Stap 1: De instelling van de service controleren

Controleer in de eerste plaats dat de service correct ingesteld staat. Ga hiervoor naar het configuratiescherm van Windows. Klik op systeembeheer en dubbelklik vervolgens op “services”. De service ” Group Policy Client” moet normaal op “automatisch” staan. Staat deze reeds op “automatisch” ingesteld ga dan naar stap 2.

Stap 2: De harde schijf controleren

Controleer de harde schijf met de Ultimate Boot CD. We raden in het geval van deze foutmelding Vivard aan. Met Vivard kunnen slechte cluster ge-remapped worden. Dit wil zeggen dat de inhoud van slecht leesbare clusters gekopieerd worden naar andere clusters en dat de slechte leesbare clusters niet meer gebruikt worden. Let wel op bij een groot aantal gedetecteerde slechte clusters raden we aan van de harde schijf te vervangen.

vivard remapped bad clusters

Vivard remapped een aantal slechte clusters. We beginnen te begrijpen waarom we de service Group Policy Client een probleem heeft.

Als de harde schijf in perfecte staat is en alle slechte cluster ge-remapped zijn, ga dan naar stap 3 als de fout zich nog steeds voordoet.

Stap 3: Het register herstellen met systeemherstel

De fout kan ook het gevolg zijn van een beschadigd register. In het register staan immers alle instellingen van deze service. Door systeemherstel te gebruiken wordt het beschadigd register vervangen door een oudere niet beschadigde versie. Systeemherstel kan je starten met het commando rstrui.exe.

systeemherstel

Met systeemherstel kan je de fouten in het register die de fout met de Group Policy Client veroorzaken corrigeren.

Je kan systeemherstel ook starten via het configuratiescherm. Klik hiervoor in het configuratiescherm op het icoontje “systeem”. Klik vervolgens aan de linkerkant op “geavanceerde systeeminstellingen”. Ga vervolgens naar het tabblad “systeembeveiliging” en start systeemherstel. Voor het systeemherstel kies je een datum in het verleden waar je nog geen last had van de foutmelding.

Stap 4: Controleren dat de PC geen virussen of malware heeft.

Het komt maar zelden voor dat dit probleem het gevolg is van virussen of malware. Heb je de voorgaande stappen echter uitgevoerd zonder resultaat dan raden we aan van de PC eens grondig te checken. Update je virusscanner en voer een grondige scan uit. Controleer tenslotte of er geen malware aanwezig is op de computer. Je kan hiervoor Malwarebytes gebruiken.

Over dcp

Dcp is een Industrieel Ingenieur die sinds 2002 computers herstelt. Naast het herstellen van computers is deze website een van zijn grote hobby's.

19 Reacties op “Kan geen verbinding maken met de Service Group Policy Client”

  1. Bart
    5 augustus 2015 at 10:01

    Ik heb deze fout in Windows 8 op een gelijkaardige manier opgelost. Eerst de laptop herstart terwijl ik de shift toets ingedrukt hield. Vervolgens via de verschillende menu’s een command prompt geopend. Via de command prompt heb ik vervolgens
    – de harde schijf gecontroleerd met het commando chkdsk c: /f
    – de bestanden van Windows gecontroleerd met het commando sfc /scannow

    Er werden helaas geen fouten gevonden en gerepareerd. Dus daarna heb ik via diezelfde menu’s een systeemherstel uitgevoerd. Na het systeemherstel was mijn probleem opgelost.

    By the way ik vind deze site geweldig. Bezoek deze site bijna alle dagen….

    Bekijk reactie
    • veerle
      11 juni 2016 at 22:22

      Hoe geraak ik in veilige modus aan de prompt en wat is dan het commando voor systeemherstel?

      Bekijk reactie
      • dcp
        12 juni 2016 at 17:52

        In het zoekvak van Windows geeft u het commando cmd in. Het commando voor systeemherstel in een command prompt is rstrui.exe

        Bekijk reactie
  2. André Grievink
    13 augustus 2015 at 18:00

    Uitleg leek mij erg helder.
    Bij stap 1 stond de service “Service Group Policy” er echter niet bij.
    stap 2 werkt niet omdat ik geen installatie cd heb.
    Stap 3 uitgevoerd echter bij aanzetten systeemherstel gebeurt er niks. Hij laat geen eerdere data zien.
    Stap 4 uitgevoerd, dit heeft echter geen baat gehad.

    Wellicht zijn er nog andere opties die ik kan proberen?

    Bekijk reactie
    • dcp
      13 augustus 2015 at 21:12

      Beste,

      In stap 1 zit een klein foutje dat ik nu dankzij jouw opmerk. “Service Group Policy” moet “Group Policy Client” zijn. Mijn excuses en ondertussen gecorrigeerd in de tekst.
      Stap 2 heeft als bedoeling te controleren dat het probleem niet veroorzaakt wordt door een harde schijf die in slechte staat is.
      Stap 3 is essentieel! Als stap 3 niet mogelijk is zou ik persoonlijk alles beginnen back-uppen en daarna zou ik Windows opnieuw installeren.
      Stap 4 is minder belangrijk.

      Bekijk reactie
      • André Grievink
        14 augustus 2015 at 09:04

        Dank voor uw reactie.
        Ik heb het kunnen oplossen door het uitvoeren van een een clean boot:

        1. Druk op de Windows toets + R en het venster uitvoeren verschijnt. Type vervolgens het commando msconfig en klik op OK.
        2. Ga naar het tabblad “services”. Vink vervolgens alle Microsoft services verbergen aan. Vink daarna alle overgebleven services aan en schakel ze allemaal uit.
        3. Ga vervolgens naar het tabblad “opstarten” en vink alle items aan en schakel ze allen uit.
        4. Herstart vervolgens Windows.

        Bekijk reactie
        • dcp
          14 augustus 2015 at 21:01

          Ik heb het even vertaald. Laat je daarna alles uitgeschakeld of schakel je nadien een deel terug in?

          Bekijk reactie
  3. Liane
    20 augustus 2015 at 10:09

    Ik heb dit probleem ook. Ik kan windows live mail niet meer openen en krijg de melding over de group policy client. Maar als ik naar systeembeheer/services ga (een snelkoppeling, geen tabblad?) krijg ik de boodschap ‘de service heeft de start-of stuuropdracht niet op de juiste wijze beantwoord “. Deze boodschap krijg ik ook als ik probeer het systeem te herstellen door rstrui.exe. Ik kan systeemherstel niet vinden bij configuratiescherm. Ik heb windows 8.1. Het probleem is begonnen na automatische Windows updates. Kan iemand mij helpen??

    Bekijk reactie
    • dcp
      21 augustus 2015 at 08:15

      Ik denk niet dat je dit zo eenvoudig kan gaan oplossen. Ik zou alle bestanden back-uppen als ik jouw was en overgaan tot een herinstallatie van Windows. (Fabrieksinstellingen herstellen in het geval dat het een laptop zou zijn.)

      Bekijk reactie
  4. Jackj
    12 januari 2016 at 20:18

    Probleem lijkt bij mij te zijn opgelost. Ik heb gebruik gemaakt van de oplossing van André Grievink van 14 augustus 2015:
    1. Druk op de Windows toets + R en het venster uitvoeren verschijnt. Type vervolgens het commando msconfig en klik op OK.
    2. Ga naar het tabblad “services”. Vink vervolgens alle Microsoft services verbergen aan. Vink daarna alle overgebleven services aan en schakel ze allemaal uit.
    3. Ga vervolgens naar het tabblad “opstarten” en vink alle items aan en schakel ze allen uit.
    4. Herstart vervolgens Windows.

    Hartelijk dank. Ik zal de komende dagen het opstarten goed in de gaten houden

    Bekijk reactie
  5. Mayke
    8 maart 2016 at 08:20

    Deze foutmelding hebben wij inmiddels bijna dagelijks. De hierboven gegeven oplossing lukt tot zover prima echter, wanneer we naar het tabblad ‘opstarten’ willen geeft hij aan dat dat via ‘taakbeheer’ moet. Eenmaal in taakbeheer lukt het me niet om een item ‘aan te vinken’. Heeft iemand daar nog een oplossing voor???

    Bekijk reactie
    • dcp
      9 maart 2016 at 21:36

      Beste Mayke,

      Dat is omdat u op uw computer Windows 8 of Windows 10 heeft terwijl Jackj Windows 7 of ouder heeft. Vanaf Windows 8 en hoger kan u opstartitems niet meer uitschakelen via systeemconfiguratie. Opstartitems kan u wel in en uitschakelen via taakbeheer. Ga hiervoor in taakbeheer naar het tabblad “opstarten”. Klik op een item en klik vervolgens op uitschakelen.
      Ik heb de methode van Jackj nog niet kunnen testen. Ik raad je in elk geval aan van de harde schijf eens goed te testen.

      Bekijk reactie
  6. Damian
    24 mei 2016 at 19:22

    Ik krijg überhaupt niet de kans om in te loggen.
    Als ik probeer in te loggen meld hij meteen
    “Er kan geen verbinding met de service group policy client gemaakt.
    Neem contact op met de systeembeheerder.”

    Bekijk reactie
    • dcp
      29 mei 2016 at 14:00

      Start de computer op met het installatieschijfje van Windows. Installeer Windows niet maar kies herstellen. Via de herstelmenu’s kan u de computer terugzetten naar een punt in het verleden.

      Bekijk reactie
  7. Robert
    27 juni 2016 at 14:33

    Group Policy Client staat bij mij wel op automatisch, maar wordt niet uitgevoerd. De knoppen voor uitvoeren werken niet. Ook na systeemherstel geen resultaat. Mijn HP notebook is een maand oud (Windows 10). Het probleem begon met het uitvallen van m’n Google browser.

    Bekijk reactie
    • dcp
      27 juni 2016 at 20:06

      Controleer de harde schijf. Klik met de rechterkant van de muis op de harde schijf (of solid state) en kies eigenschappen. Ga vervolgens naar het tabblad extra en klik op controleren.

      Bekijk reactie
    • Jet
      2 juli 2016 at 22:26

      Ik heb hetzelfde probleem als Robert hierboven verwoordt. Ook bij mij begon het enkele dagen geleden met het uitvallen van mijn Google Browser. Iemand reeds een oplossing gevonden om het probleem te verhelpen?

      Bekijk reactie
  8. Henny Kentgens
    5 september 2016 at 15:50

    Henny. 05-09-2016

    Heb gebruik gemaakt van de oplossing van Andrè Grievink, het probleem is nu opgelost maar kreeg weer Group policy client te zien. Mijn vraag is moet ik ook klikken op toepassen ? Bij voorbaat hartelijke dank.

    Bekijk reactie
  9. Marl1
    17 november 2016 at 09:23

    Bij mij is het probleem verholpen door Mbam te laten lopen en twee virussen te verwijderen. (Trojan)

    Bekijk reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *