Mobiel internet werkt niet

Als je geen verbinding kan maken met het mobiele internet kan dit verschillende oorzaken hebben. We zetten de belangrijkste oorzaken op een rijtje. Als je mobiel internet na het doorlopen van onze tips nog steeds niet werkt contacteert u best uw gsm operator.

1. Controleer dat “mobiele gegevens” is ingeschakeld

Als je thuis bent of op je werk maak je verbinding met wifi. Als je echter geen wifi bereik hebt kan je enkel op internet als “mobiele gegevens” is ingeschakeld. Controleer dit dus eerst. Meer info lees
http://decomputer.be/mobiel-internet-uitschakelen/

2. In het buitenland moet “gegevensroaming” ingeschakeld zijn

Als u zich in het buitenland bevindt kan u enkel verbinding maken met internet als u “gegevensroaming” inschakelt. Let op het gebruik van mobiel internet in het buitenland kan extreem duur zijn. Gebruik nooit mobiel internet in het buitenland als u niet op de hoogte bent van de tarieven.

simkaarten en netwerk instellen
Mobiel internet werkt niet als mobiele gegevens niet ingeschakeld is.

3. Controleer belwaarde of andere beperking

Als u geen belwaarde meer heeft is het normaal dat u geen verbinding meer kan maken. Controleer ook of het gebruik van mobiel internet niet beperkt in uw huidig abonnement.

4. Wijziging van het abonnement

Heeft u uw huidig gsm abonnement laten aanpassen of heeft u een nieuw abonnement houd er dan rekening mee dat het tot 48 uur kan duren voordat mobiel internet geactiveerd wordt. Het kan best zijn dat andere diensten reeds actief zijn zoals bellen en SMS’en en dat de dienst mobiel internet pas later geactiveerd wordt.

5. Mobiel internet werkt niet vanwege een slechte verbinding

Als u een slechte ontvangst heeft dan kan het best zijn dat u denkt dat u geen verbinding heeft. Om u een idee te geven van de snelheden die mogelijk zijn:

  • 4G ==> 20 MB tot 100 MB per seconde
  • 3G ==> 384 KB per seconde (gigantisch verschil met 4G!)
  • 2G ==> 52 KB per seconde ( dat is bijna 10 minuten voor één Youtube video!!)

Controleer dus de kwaliteit van uw verbinding en controleer bij de instellingen dat 4G als voorkeur netwerkmodus ingesteld staat.

6. De APN staat verkeerd ingesteld

APN is de afkorting van Access Point Name. In mensentaal is de APN het punt waarmee verbonden moet worden. In de APN instellingen staat hoe er verbonden moet worden. De APN instellingen verschillen per gsm operator. Op de volgende pagina vindt u de instellingen voor de verschillende gsm operators.
http://www.redbestbuy.be/service/internet-apn-instellingen/

7. Testen

Heeft u alles gecontroleerd en weet u nog steeds niet waarom mobiel internet niet werkt? Plaats dan de simkaart eens in de gsm van iemand anders. Op deze manier weet u snel of er een probleem is met de instellingen van de telefoon of dat er een probleem is met de simkaart of bij de gsm operator. Als mobiel internet werkt met jouw sim in een andere gsm dan is er duidelijk een probleem met jouw gsm of de instellingen op jouw gsm. Als mobiel internet met jouw simkaart in een andere gsm ook niet werkt dan moet je je gsm operator contacteren.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *