De frame rate in een spelletje is het aantal beelden dat per seconde getoond wordt. Hoe meer beelden per seconde hoe vloeiender het beeld is tijdens het spelen. Bij een lage frame rate is het beeld schokkerig en traag. In het algemeen kan je stellen dat een frame rate van 60 FPS aangenaam is om te spelen en 30 FPS de laagste “speelbare” frame rate is.
In dit artikel leggen we uit welke instellingen je in een spel kan wijzigen om de frame rate te verhogen.
De resolutie
Er is een lineair verband tussen de frame rate en de ingestelde resolutie. Als je het aantal pixels in het beeld met bijvoorbeeld 40% verminderd dan gaat de frame rate er ongeveer 40% op vooruit. Voorbeeld: als je de ingestelde resolutie van 1920×1080 verminderd naar 1600×900 dan zitten er ongeveer 30% minder pixels in het beeld. Het resultaat is een 30% betere frame rate.
Anisotropische filtering
Dit is de scherpte van de texturen in de verte. Hoe hoger de ingestelde waarde hoe scherper. Stel de anisotropische filtering enkel in op een hoge waarde als de GPU krachtig genoeg is.
Antialiasing
Anti-aliasing betekent letterlijk anti kartelvorming. Het zorgt dus voor zachte randen. Het beeld ziet er ook veel beter uit maar het heeft wel een grote impact op de frame rate. Zet anti-aliasing op een lage waarde of schakel het gewoon uit als u de frame rate wenste te verbeteren.
AMD noemt dit Morfologische filtering (MLAA).
V-sync
Elke scherm kan maar maximaal x aantal beelden tonen per seconde. Als het spel meer beelden per seconde dan dit wenst te tonen dan zie je de beelden niet. In dat geval is het beter van V-sync in te schakelen. Het spel zal dan het aantal beelden beperken tot het maximum dat het beeldscherm aan kan. Eigenlijk raden we gewoon aan van dit standaard in te schakelen…
Rendering
Rendering is het berekenen van bepaalde weergaven in een spel. Bijvoorbeeld de golven in de zee. Hoe meer rendering je uitschakelt hoe hoger de frame rate. Natuurlijk ziet een spel er veel beter uit als alle rendering aan staat maar de frame rate moet wel speelbaar blijven.
Particles
Particles of letterlijk deeltjes. Als er in het spel een explosie is dan zijn het de deeltjes die wegvliegen. Hoe meer hoe beter het effect in het spel maar natuurlijk heeft dit een negatieve invloed op de frame rate. Tijdens het spelen zie je dan ook de frame rate dalen op het moment van de explosie.
In bovenstaande tekst hadden we het over grafische instellingen in het spel zelf. Natuurlijk zijn er nog andere zaken die een grote invloed kunnen hebben op de frame rate! Lees
- https://decomputer.be/traag-internet-oorzaken-en-oplossingen
- https://decomputer.be/help-ik-heb-een-trage-computer
- https://decomputer.be/wat-lag-latency