iCloud is de clouddienst van Apple. Een opslagruimte op internet zodat je overal waar je internetverbinding hebt je bestanden kan gebruiken. Als je echter geen verbinding kan maken met de server verschijnt de typische foutboodschap “iCloud stuitte op een fout bij het verbinden met de server“. Behoorlijk irritant natuurlijk. Door stap voor stap een aantal zaken te controleren kan je dit probleem echter gemakkelijk oplossen.
Stap 1: de meest logische zaken controleren
Controleer in de eerste plaats de internetverbinding. Dit kan je heel eenvoudig door gewoon wat te surfen op internet. Is je internetverbinding in orde dan herstart je het apparaat (desktop, laptop, tablet of smartphone) en controleer je de status van iCloud servers van Apple.
https://www.apple.com/nl/support/systemstatus/
Stap 2: login gegevens controleren
Controleer je Apple ID. Ga naar “Instellingen” op je iOS-apparaat, “Systeemvoorkeuren” op je Mac en selecteer “Apple ID” om dit te controleren. Probeer eventueel eens uit te loggen en log vervolgens opnieuw in.
Stap 3: zorg dat je apparaat up-to-date is
Update je iOS of macOS: Zorg ervoor dat je apparaat de nieuwste versie van iOS (voor iPhone/iPad) of macOS (voor Mac) gebruikt. Soms kunnen updates bugfixes bevatten voor dergelijke problemen.
Stap 4: firewall en netwerkinstellingen
Soms kan een firewall de verbinding met de iCloud servers verhinderen. Controleer dit dus en probeer als test eens de firewall even uit te zetten. Een andere tijdelijke oplossing die door sommige gebruikers van iCloud gebruikt wordt is het uitschakelen van IPv6. Raar maar waar dit schijnt in sommige gevallen de oplossing te zijn.
Op macOS doe je dit als volgt:
- Selecteer in het Apple-menu “Systeemvoorkeuren”.
- Klik op “Netwerk”.
- Selecteer de netwerkverbinding die je wilt aanpassen (bijvoorbeeld Wi-Fi of Ethernet) en klik op “Geavanceerd”.
- Ga naar het tabblad “TCP/IP”.
- In het dropdownmenu naast “Configureer IPv6” kies je “Uit”.
- Klik op “OK” en vervolgens op “Pas toe” om de wijzigingen op te slaan.
Op Windows 10/11 doe je dit als volgt:
- Open het “Configuratiescherm” van Windows.
- Ga naar het “Netwerkcentrum”.
- Klik op “Adapterinstellingen wijzigen”.
- Zoek de netwerkadapter waarmee je bent verbonden met het internet (bijvoorbeeld Ethernet of Wi-Fi), klik er met de rechtermuisknop op en selecteer “Eigenschappen”.
- Zoek in de lijst met items voor “Internet Protocol versie 6 (TCP/IPv6)” en verwijder het vinkje ervoor.
- Klik op “OK” om de wijzigingen op te slaan.
- Herstart je computer om de wijzigingen door te voeren.
Lees meer over het verschil tussen IPv4 en IPv6.
https://decomputer.be/wat-is-mijn-ip-adres/