Het zou niet mogen maar toch gebeurt het. Van het ene moment op het andere werkt Internet Explorer niet meer. Wanneer je Internet Explorer opent geeft deze vrij snel na het starten de foutmelding: “Internet Explorer werkt niet meer”. Heeft u deze foutmelding ook? Dan bent u op de juiste plaats. Lees verder hoe je dit probleem kan oplossen.
Om het probleem op te lossen voert u de volgende stappen zorgvuldig uit. Afhankelijk van de oorzaak van het probleem op uw PC zal een van de stappen het probleem oplossen.
1. Internet Explorer werkt niet meer door een verkeerde instelling.
Voor het herstellen van de instellingen van Internet Explorer hoeft u Internet Explorer niet op te starten. U kan de instellingen herstellen via internetopties in het configuratiescherm van Windows. Klik op “geavanceerde instellingen herstellen” en vervolgens op “opnieuw instellen” en herstart vervolgens de PC.
Is het probleem nog niet opgelost? Geen probleem. Zoals reeds vermeld is het niet noodzakelijk deze stap die het probleem op jouw PC zal oplossen.
2. Internet Explorer werkt niet meer door een toolbar, invoegtoepassing of ActiveX component.
Voor het verwijderen van alle invoegtoepassing kan u Slimcleaner gebruiken. Heeft u geen andere browser buiten Internet Explorer op uw PC geïnstalleerd staan dan zal u Slimcleaner helaas op een andere PC moeten downloaden. U kan het installatiebestandje op een USB stick kopiëren en vervolgens kopiëren naar de PC met het Internet Explorer probleem. Eenmaal u Slimcleaner geïnstalleerd heeft opent u het tabblad “Browsers”. Vervolgens klik u op Internet Explorer en verwijdert u alle items onder Toolbar, BHO en ActiveX.
Is het probleem nog niet opgelost? Het kan zijn dat het probleem op jouw PC een andere oorzaak heeft.
3. Internet Explorer werkt niet meer door een recent geïnstalleerde update.
Mogelijk werkt Internet Explorer niet meer door een recent geïnstalleerde update. Dit kan u gemakkelijk testen. Open het configuratiescherm en klik op “programma’s en onderdelen”. Klik vervolgens aan de linkerkant op geïnstalleerde updates weergeven. Verwijder alle recent geïnstalleerde updates 1 voor 1. U verwijdert alleen de recente updates. Updates die een paar dagen geleden geïnstalleerd zijn laat u natuurlijk staan. Enkel de updates die net voordat u het probleem met Internet Explorer voor de eerste keer had zijn mogelijk de oorzaak. Updates die het probleem veroorzaken kan u indien gewenst achteraf verbergen indien dit nodig zou zijn. Updates verbergen doet u als volgt. Open het configuratiescherm en klik op “Windows update”. Als u met de rechterkant van de muis op een update klikt kan u deze verbergen.
Is het probleem niet opgelost probeer dan de volgende stap.
4. Internet Explorer herstellen door te updaten.
Niet lachen maar sommige updates corrigeren fouten van andere updates. 🙂 Dus het kan best zijn dat jouw probleem veroorzaakt wordt door een misgelopen update en dat een nieuwe update het probleem corrigeert. Klinkt idioot maar het komt wel vaker voor. Ga naar het configuratiescherm en klik op “Windows update”. Laat Windows naar updates zoeken en installeer alle updates. Herstart vervolgens de PC en laat Windows opnieuw naar updates zoeken. Als er geen updates meer gevonden worden mag u Internet Explorer opnieuw starten.
Nog steeds niet opgelost. Dan zal de laatste stap uw probleem zeker oplossen.
5. Internet Explorer werkt niet meer door virussen of malware.
Malwarebytes is zonder twijfel een van de beste malware scanners. Installeer Malwarebytes en laat Malwarebytes de ganse PC controleren. Nadat Malwarebytes alles gecontroleerd heeft update u de virusscanner die op jouw PC geïnstalleerd staat. Daarna laat u uw virusscanner de ganse PC controleren. Heeft u geen virusscanner dan kan u altijd Microsoft Security Essentials gebruiken. In Windows 8 noemt deze virusscanner Windows Defender. Let wel op. Nooit meer dan 1 virusscanner gebruiken op 1 PC.
Dank je voor dit zeer duidelijke overzicht! Bij punt 3 was ik uit de brand 😉
Pagina zit in mijn bookmarks!
Bedankt voor uw inlichtingen. Ik heb alles uitgevoerd stap voor stap. Helaas is er geen oplossing uit de bus gekomen.
Spijtig. Als u toch een oplossing zou vinden zou ik het graag weten. Gaat u een andere browser gebruiken zoals Chrome of Firefox?