Laatste update juli 2024
Een IP-camera is een videocamera die via een netwerk verbonden kan worden, zowel met draad als draadloos. Het grote voordeel van een IP-camera is dat je de beelden op elk apparaat kan bekijken. Dit kan eenvoudig via een webbrowser of een specifieke app.
Probleem: Een veelvoorkomend probleem is dat een IP-camera goed functioneert binnen het lokale netwerk (LAN), maar niet bereikbaar is via internet (WAN). Dit kan frustrerend zijn, vooral als je de camera ook op afstand wilt bekijken.
Alvorens van start te gaan, wil ik even vermelden dat dit een complexe materie kan zijn. We zullen dan ook traag en met zoveel mogelijk detail stap voor stap uitleggen hoe je dit probleem kunt oplossen. Sla bij het lezen zeker geen stukken over, want het is belangrijk dat je de basis goed begrijpt om de oplossing volledig te kunnen volgen. Heb geduld en neem de tijd om elke stap zorgvuldig te doorlopen.
Het verschil tussen WAN en LAN!
Alle computers bij jou thuis zijn lokaal aangesloten. Vandaar de naam Local Area Network, kortweg LAN. De computers die op andere locaties zijn aangesloten, maken deel uit van het Wide Area Network, oftewel WAN. Waarom is het belangrijk om het verschil te kennen? Wel, de computers die lokaal zijn aangesloten hebben een lokaal IP-adres in de vorm van 192.168.0.xxx. Ze vormen samen een afgeschermde groep, beschermd door een hardware firewall tegen aanvallen van buitenaf.
Als een computer van het WAN verbinding wil maken met een computer in die afgeschermde groep, moet het eerst door de router die bij jou thuis is geïnstalleerd. Met dit in gedachten is het meteen duidelijk waarom het verbinden met een IP-camera die lokaal is aangesloten een probleem kan zijn. Want er rijzen meteen vragen zoals: hoe weet de router dat de verbinding is toegestaan? Zal de hardware firewall dit toestaan? En hoe weet de router welk IP-adres de webcam heeft?
Nu dat we het verschil kennen tussen WAN en LAN gaan we een stap verder.
Wat zijn netwerk poorten?
Stel je de ingang van een pretpark voor. Die ingang heeft verschillende poorten: een poort voor mensen die nog geen ticket hebben, een poort voor mensen die online al een ticket hebben gekocht, een poort voor rolstoelgebruikers, enzovoort. Dus het pretpark heeft naast een adres ook verschillende poorten. Als je met iemand hebt afgesproken, geef je waarschijnlijk zowel het adres van het pretpark als de specifieke poort waar je elkaar zult ontmoeten door.
Computers die op een netwerk zijn aangesloten werken op dezelfde manier. Ze hebben ook een adres (het IP-adres) en verschillende poorten. Net zoals bij een pretpark heeft elke poort een specifieke functie. Bijvoorbeeld, er is een poort voor het bekijken van websites, een poort voor het versturen van e-mails, en een poort voor het bekijken van video’s.
Een IP-camera heeft net zoals alle computers bij jou thuis ook een IP-adres. Vandaar de naam IP-camera natuurlijk. En die IP-camera heeft ook verschillende poorten. Er is echter maar één poort die wordt gebruikt voor de camerabeelden.
We weten nu: |
---|
Dat een IP-camera die je bij je thuis installeert, lokaal is aangesloten op het LAN-netwerk. Computers die niet bij jou thuis zijn aangesloten, deel uitmaken van het WAN. Dat een IP-camera naast een IP-adres ook een poort heeft. Dat een router tussen de buitenwereld (WAN) en je lokale computers (LAN) staat. |
De eerste stap, zorgen dat je beelden van je IP-camera lokaal kan bekijken
De eerste stap is om de IP-camera correct aan te sluiten. Als je een bedrade IP-camera hebt, steek je simpelweg de netwerkkabel in, net zoals je dat zou doen met een computer. Voor een draadloze IP-camera volg je de instructies in de meegeleverde handleiding. Als je de handleiding niet hebt, kun je deze meestal downloaden van de website van de fabrikant.
Nadat de IP-camera is aangesloten of verbonden met je netwerk, moet je het IP-adres van de camera vinden. Dit IP-adres staat vaak vermeld in de handleiding. Noteer dit IP-adres en houd het bij de hand.
Nu kun je verbinding maken met de IP-camera. Open je webbrowser en voer het IP-adres van de camera in het adresveld in, net zoals je een website-adres zou invoeren. De IP-camera zal nu om een login en wachtwoord vragen. Deze gegevens verschillen per camera en vind je ook in de handleiding van de camera.
Na het invoeren van de juiste login-gegevens, ben je verbonden met de IP-camera. Zoek nu in de configuratieschermen naar de poort die de IP-camera gebruikt voor het verzenden van de videobeelden. Dit staat soms ook vermeld in de handleiding van het toestel.
Om de videobeelden live te bekijken, voer je in je browser het IP-adres van de camera in, gevolgd door een dubbele punt en het poortnummer dat je hebt gevonden. Bijvoorbeeld: 192.168.1.10:8080
. Hiermee zou je de live videobeelden van de camera moeten kunnen zien.
We zijn er bijna: zorgen dat je de beelden van je IP-camera ook kan bekijken als je niet thuis bent
Dit zijn de stappen:
- Zoek je WAN IP-adres op:
- Open een browser en ga naar Google.be.
- Typ “what is my IP” in de zoekbalk en open het eerste zoekresultaat.
- Dit IP-adres is je WAN IP-adres, het adres van je thuisnetwerk voor de rest van de wereld.
- Bekijk je webcambeelden:
- Als je thuis bent: Gebruik het lokale IP-adres van je camera gevolgd door een dubbele punt en de poort. Bijvoorbeeld:
192.168.1.10:8080
.
- Als je thuis bent: Gebruik het lokale IP-adres van je camera gevolgd door een dubbele punt en de poort. Bijvoorbeeld:
- Als je op verplaatsing bent: Gebruik je WAN IP-adres gevolgd door een dubbele punt en de poort. Bijvoorbeeld:
123.45.67.89:8080
. Belangrijk: Dit werkt alleen als je je WAN IP-adres correct hebt doorgestuurd naar je lokale IP-adres. Dit betekent dat je je router moet configureren om verkeer van je WAN IP-adres door te sturen naar de juiste poort op je lokale IP-adres van de camera. Zie volgende paragraaf
De router configureren zodat deze het verkeer doorstuurt als je van buitenaf de camera wenst te bekijken.
Als je van buitenaf de beelden van je IP-camera wilt bekijken, moet je ervoor zorgen dat je router thuis correct is ingesteld om je door te sturen naar de IP-camera. Dit gebeurt door middel van port forwarding, wat letterlijk betekent: “doorsturen”. Volg deze stappen om het in te stellen:
- Open de routerinstellingen:
- Ga naar een computer of apparaat dat is aangesloten op je thuisnetwerk.
- Typ het IP-adres van je router in de adresbalk van je browser. Dit adres is vaak iets als
192.168.1.1
of192.168.2.1
. Dit adres vind je meestal in de handleiding van je router of op een sticker op de router zelf.
- Log in op je router:
- Voer je inloggegevens in. De standaard inloggegevens vind je in de handleiding van je router of soms op een sticker op de router. Het wordt sterk aanbevolen om deze standaard inloggegevens te wijzigen voor veiligheid.
- Zoek de port forwarding instellingen:
- In de routerinstellingen zoek je naar een sectie die “Port Forwarding” of “Virtual Servers” wordt genoemd. Dit kan variëren afhankelijk van je routermerk en -model.
- Configureer port forwarding:
- IP-adres: Vul hier het lokale IP-adres van je IP-camera in. Dit adres begint meestal met
192.168.
en is te vinden in de handleiding van je camera. - Service Port: Dit is de poort die je gebruikt om toegang te krijgen tot de camera van buitenaf. Dit nummer moet overeenkomen met wat je later in de browser gebruikt om verbinding te maken.
- Internal Port: Dit is de poort die de IP-camera zelf gebruikt. Dit nummer moet meestal hetzelfde zijn als de Service Port.
- Protocol: Kies of je TCP, UDP of beide nodig hebt. Als je camera beide gebruikt, zorg er dan voor dat je beide protocollen instelt.
- IP-adres: Vul hier het lokale IP-adres van je IP-camera in. Dit adres begint meestal met
Voorbeeldconfiguratie:
- IP-adres:
192.168.0.1
16 (dit is het lokale adres van je camera) - Internal Port:
104
9 (de poort die je IP-camera gebruikt - Service Port:
1049
(de poort die je wenst te gebruiken als je niet thuis bent, dit mag hetzelfde zijn als de internal port) - Protocol: TCP of UDP (of beide als je camera beide gebruikt)
5. Sla de Instellingen op en test de verbinding:
- Nadat je de instellingen hebt opgeslagen, test je of je toegang hebt tot je IP-camera door je WAN IP-adres gevolgd door de poort in te voeren in een browser (bijvoorbeeld
123.45.67.89:8080
). - Zorg ervoor dat je camera correct is ingesteld om verbindingen via deze poort te accepteren.
Belangrijke opmerkingen
Als je problemen ondervindt bij het bekijken van je IP-camera, overweeg dan de volgende oplossingen:
- Probeer een andere poort:
- Sommige internetproviders blokkeren bepaalde poorten. Als je geen toegang kunt krijgen tot je camera, probeer dan een andere poort. Vergeet niet om de poort zowel in de instellingen van je IP-camera als in de router te wijzigen.
- Controleer de Firewall-instellingen:
- Een firewall kan poorten blokkeren en daardoor toegang tot je camera verhinderen. Controleer de instellingen van je firewall en zorg ervoor dat de juiste poorten zijn geopend.
- Verander je wachtwoord en mogin:
- Je camera heeft een login en wachtwoord voor toegang. Voor je veiligheid en privacy is het cruciaal om deze login-gegevens te wijzigen en niet met anderen te delen.
- Telenet klanten:
- Als je klant bent bij Telenet, kun je port forwarding instellen via “Mijn Telenet”. Volg deze stappen:
- Log in op “Mijn Telenet”.
- Klik op “Mijn producten”.
- Ga naar “Thuisnetwerk”.
- Selecteer “Modem” en vervolgens “Geavanceerde instellingen”.
- Ontgrendel de “Expertinstellingen” om port forwarding in te stellen.
- Als je klant bent bij Telenet, kun je port forwarding instellen via “Mijn Telenet”. Volg deze stappen:
We zijn er……een stevige boterham. Als alles werkt en je erover nadenkt was het eigenlijk zo moeilijk nog niet. Als je eenmaal de werking door hebt en mee bent met het verhaal van LAN, WAN en port forwarding is het een kwestie van instellen….
Beste,
Heb problemen met mijn IP cam op internet
Kun je mij helpen?
Kan u mij vertellen wat het probleem juist is. Kan u de webcam enkel bij u thuis bekijken?
Hallo,
Ik kan de camerabeelden thuis wel bekijken, doch niet van op een andere plaats. Ik ben Telenet klant. Volgens wat ik lees op jullie site ,moet ik de router forwarden… Ik heb een Imac computer.
Ik surfte naar mijn telenet.be, logde in, en via mijn internet/draadloze instellingen/geavanceerd/tabblad IPv4 firewall and forwarding kom ik ergens waar ik onderaan een lijst zie…. Maar daar vulde ik reeds een keer een IP adres in (moet dat van de router of van de camera zijn ?) begin poort 1049/ eind poort 1049 /status op actief gezet / protocol beide TCP en udp. / bij opslaan kreeg ik de melding waarschuwing firewall….en dan durfde ik niet meer……
Kan U mij daarbij helpen?
De camera werd gekocht Rond 12 oktober 2015 bij Aldi. Een Maginon ipc-20c
Ik heb ook nog een Acer Windows PC …..
Als ik niet meer verder kan zal ik daar eens die installatie cd insteken….
Mocht U mij willen helpen
Dank bij voorbaat,
Vandewalle Marc
U moet inderdaad forwarden naar het IP-adres van de IP-camera. Persoonlijk heb ik in het verleden gemerkt dat Telenet de poort die gebruikt wordt door IP-camera’s blokkeert. Het kan dus best zijn dat u in de IP-camera de poort die gebruikt wordt door de camera moet aanpassen. U kan best ook eens bellen naar de technische dienst van Telenet. Die zijn de laatste jaren zeer behulpzaam.
Wat die vandewalle marc zijn ipc-20 betreft, je kan bij de Maginon installatie kiezen voor huisnetwerk of of internetconfiguratie. Als je internet kiest hoef je verder zelf niks meer te doen. Ik heb net zo een camera en die werkt perfect, dacht er nog een bij te kopen maar uitverkocht dezelfde dag nog bij Aldi.
Beste ,
Ik zie dat mijn bericht hier is verdwenen? Zou het mogelijk zijn wat support te krijgen in verband het installeren van IP camera’s.
mvg
stef
Waar loopt het mis? Zijn de IP camera’s geleverd met software? Zitten er geen instructies bij de camera’s?
Goedemorgen,
Er zijn inderdaad instructies bij en de software die ik al heb geïnstalleerd. Jammer genoeg zijn de instructies in het Engels, wat het ook nog eens moeilijker maakt.. Het gaat over een set met 4 IP-camera’s van Dahua model DHI-NVR 1108-P Ik heb dus de recorder aangesloten op de modem van Telenet. Camera’s aan de recorder aangesloten en dan via de software de Camera’s in het systeem brengen en dat lukt mij niet ik snap het niet met al die IP-adressen waar haal ik die vandaan…
mvg
stef
Als je het IP-adres van je router in je browser ingeeft en vervolgens inlogt in je router kan je de IP-adressen van de aangesloten IP-camera’s terugvinden. Bij mijn router vind ik de adressen terug onder “DHCP client list”. Op Youtube vind je allerlei video’s over de installatie van Dahua camera’s. Zoals bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=76GJihy6XX4
moet je echt eens bekijken. Kan je mogelijk helpen.
Als ik mijn IP-adres ingeef in mijn browser dat krijg ik, deze pagina kan niet worden weergegeven.
Je moet het IP-adres van de router ingeven…niet het IP-adres van jouw PC. Het volgende artikel zal veel ophelderen.
https://decomputer.be/wachtwoord-wifi-achterhalen-of-instellen/
In dit artikel geven we eveneens het IP-adres van de router in in de browser.
Ik hen 2 IP camera’s Maginon bij Aldi gekocht die perfect werken. Verder heb ik nog een Kingstar welke ik enkel nog in het thuisnetwerk kan bekijken.
Om de beelden van buitenaf te bekijken moet jouw router de toegang van buitenaf toelaten. Dit kan je door de poort die deze IP cam gebruikt in de router te forwarden naar het IP-adres van de camera.
Heb met telenet contact genomen maar die zeggen dat forwarden geen zin meer heeft vermits de firma kingstarinternational.nl ermee opgehouden is en er geen ondersteuning meer is.
Ik zie niet waarom je kingstarinternational.nl nodig hebt. Een IP-camera is een IP-camera. Je Telenet IP-adres verandert bijna nooit*. Een Dynamic DNS service (DDNS) heb je dus ook niet nodig. Het enige wat je nodig hebt is een poort die open staat. Vervolgens moet je de poort die open is gebruiken om de beelden door te sturen. De poort moet je forwarden in je router.
Op de volgende website kan je testen of een poort open is. http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Heb je een poort gevonden die open is dan stel je dit in in de instellingen van de IP-camera. Vervolgens forward je die poort in de router naar het IP-adres van de IP-camera.
* Bij mij is mijn Telenet IP-adres op 13 jaar tijd 3 maal gewijzigd. Let op Telenet zelf blokkeert ook een aantal poorten. De standaard poort die mijn IP-camera gebruikt wordt door Telenet geblokkeerd. Ik heb dus ook een andere poort moeten gebruiken.
Dacht al zoiets. Ik had een dame aan de lijn die er niks van kende. Mijn IP van die camera heb ik vast gemaakt in mijn basic network settings. Ervoor veranderde die toch wel regelmatig en dan kon ik de camera op mijn smartphone niet meer zien, thuis wel te verstaan. Dus nu op zoek naar een open poort.
Volgens die tool zijn alle poorten gesloten,ik moet toch links het ip adres intikken van mijn router en rechts een poortnummer?
Links wordt automatisch ingevuld en is het IP-adres dat je krijgt van Telenet. Dit is hetzelfde IP-adres dan hetgeen dat je te zien krijgt als je naar de website http://whatismyipaddress.com/ surft.
Rechts vul je een poort in. Port 80 is de poort die meestal gebruikt wordt voor IP-camera’s.
De volgende site kan je ook gebruiken http://videos.cctvcamerapros.com/check-open-port-forwarding-tool. Aan de rechterkant zie je de poorten die meestal gebruikt worden.
Inderdaad bedankt voor de hulp. Het werkt perfect. Ik had het IP van mijn router met dat van mijn modem verward en dat is wel een verschil en toen was de poort ook meteen wel open.
Beste
Het lukt mij niet om met de app die ik heb de beelden van mijn camera’s op mijn Mac, Iphone of Ipad te krijgen. Hij blijft zoeken of te wel geeft hij dit “please check devices net states”, wat hij daarmee bedoeld begrijp ik niet goed want mijn internet gaat perfect.
Heeft u een oplossing ?
Met de foutmelding geeft de app aan dat hij geen verbinding heeft met de camera. Dit kan zijn door een verkeerde instelling of dit kan veroorzaakt worden door een firewall die de poort die nodig is om te verbinden blokkeert.
Dank u …
Firewall had ik als eens uit gezet.
Bij IP-adres .. moet ik toch het IP-adres gebruiken op mijn app welke de camera’s weergeven, niet?
De camera’s hebben elk hun eigen IP-adres. Net zoals elke PC zijn eigen uniek IP-adres heeft. In de app die je gebruikt moet je het IP-adres van de camera’s ingeven. Meestal vind je het IP-adres van de camera terug in de meegeleverde documentatie.
Kan er mij iemand helpen. Ik heb een Maginon ipc20c camera geinstalleerd ongeveer 3 weken geleden. Hij werkte perfect maar na een week valt alles weg en kan de camera niet meer gevonden worden, daar ze hoog hangen moet ik ze telkens afnemen om ze via lan met de modem te verbinden, dan resetten en terug alles instellen. Wat kan er fout zijn mijn provider is Telenet.
Noteer de instellingen. Moet je telkens hetzelfde instellen of zijn er wijzigingen?
Ik heb deze week bij Aldi de IPC 20 aangekocht. Ik heb alles al geprobeerd om het ip adres van de camera te kunnen vinden maar niets lukt me. Werk met een MAC een heb een Telenet router, als ik dus de camera aansluit op de router denk ik dat ik via mijn telenet de camera zou zien staan. Nee dus. Heb een app aangekocht ip can config maar ook via dat geen ip adres. Iemand die weet wat ik moet doen?
Hier kan u terecht voor alle vragen
http://www.supra-electronics.com/typo3/index.php?id=2&L=19
Ik wil graag IP camera’s enkel lokaal is dat enkel plug & play? ik beschik enkel over een router maar niet over WAN (vanwege jeugdbeweging) maar kan ik dan lokaal ook nog steeds herbekijken hetzij op vaste pc hetzij op smartphone?
Beste,
Ja hoor, dat is perfect mogelijk. Een WAN aansluiting is niet nodig. De smartphone moet natuurlijk met de router verbonden zijn op het moment dat je hem wenst te gebruiken om de camera’s te bekijken. Lokaal gebruik is gemakkelijk. Ik verwacht geen problemen.
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem als de meesten hier maar krijg het niet opgelost.Ik heb een IP camera van Maginon uit de Aldi model ipc-20c. Ik heb de camera op mijn modem van Telenet aangesloten, maar krijg nergens een beeld, niet op de app en niet via supra config. Ik heb geprobeerd om via mijn Telenet van alles te veranderen maar ik ben er eigenlijk echt een leek in en wil niks verkeerd opzetten of afzetten… Kan iemand mij duidelijk zeggen wat ik moet doen? Ik heb ook nog een router in mijn living staan waarop mijn laptop verbinding maakt. Kan dat er misschien mee te maken hebben?
Mvg
Beste,
Sluit om te beginnen de IP-camera aan op de router in de living en probeer daarna opnieuw.
Asus x751m, camera in onderste balk onderstreept, lampje camera brandt niet. Mijn vraag is de camera dan in werking?
Mogelijk ongewenst beelden verspreid.
U heeft het waarschijnlijk op TV gehoord. Als men een IP camera gebruikt moet men dit steeds goed beveiligen. Anders kan iedereen meekijken!
Als het lampje naast de camera niet brandt dan is de camera niet in gebruik. U kan dit gemakkelijk testen.
– klik op het vergrootglas onderaan naast het startmenu
– type camera en open de camera app
– als de app de camera gebruikt zal het lampje aangaan
Handige tips hier ivm ip adressen, nochtans wil het mij niet lukken. Camera’s kan ik bereiken met laptop en smartphone via wifi (intern ip), via mobiel 3G (extern ip) wil het niet lukken. Camerapoort HTTP staat op 80, router port forwarding 80 lukt en staat open (gecontroleerd). Telenet heeft al een tijdje geleden poort 80 geopend. Camera’s staan in verbinding met quad recorder, deze kan ik pingen en beheren (webrec.cab) via intern ip in te tikken in IE. Niet in Firefox.
Via extern ip met , te pingen maar niet te beheren. Mogelijk omdat ik in eigen netwerk zit? Heb ip met :80 erna gebruikt. Recorder aangesloten op router D-Link DIR 605-L, op router alle mogelijke instellingen uitgetest. Mobiel kijk ik via iDMSS lite of EvoplusLite. Moet een kleinigheid zijn maar kijk erover. 1° gedacht blijft een router instelling. Maar de bomen en het bos 😉
Is ondertussen gelukt, heb de poort van de camera die ik ook gebruikte om via wifi te kijken (poort 37777) open gezet in de router en vanaf dan ook mobiel beeld!
Ik zoek in het Mechelse iemand die IP-cam kan installeren met Mac Telenet en Qnap.
Hello beste,
Ik heb sinds enkele weken een IPC camera aangekocht bij de Aldi. Die wil ik draadloos installeren gezien de afstand tussen pc en camera, maar dat lukt niet. Wel gekoppeld met draad heb ik beeld. Merk Maginon, antwoord van de leverancier: je moet het Mac-adres deblokkeren. Gezocht bij de Sagem modem maar zie niet hoe je dat kunt verwezenlijken. Antwoord van de provider (Sarlet): wij geven geen ondersteuning aan dergelijke aparatuur. Mijn vraag is zou ik de camera alleen hier in thuisnetwerk via wifi kunnen verbinden en voorkomen dat ik een lange kabel moet plaatsen.
Groeten
Mac-adres deblokkeren –> Wat een onzin! Aangezien je niet weet hoe je dat moet aanpakken veronderstel ik dat je geen Mac adressen geblokkeerd hebt.
Scarlet –> Verbaast me niets, die willen je natuurlijk niet helpen…
Ik veronderstel dat je het artikel gelezen hebt en de instructie die bij de IP-cam zitten. Heb je toevallig een antivirusprogramma met firewall geïnstalleerd op je PC? Indien ja schakel de firewall eens tijdelijk uit. De firewall kan het probleem zijn.
Ik heb 2 Sricam IP cameraatjes gekocht op internet. Ik krijg ze niet geïnstalleerd zoals zij (Gearbest) het voorstellen namelijk met mijn Iphone Android. Alles lukt goed tot dat de IP cameraatjes verbinding moeten maken met voor de beelden te tonen van de plek waar dat zij staan. Kan iemand mij hier mee helpen. Bedankt Maurice.
Ik heb ook een camera maginon ipc-25hdc gekocht bij Aldi. Heeft het voordelen om portforwarding te doen?. Via de Supra.com-site kan ik immers alle settings wijzigen. Wat zijn de voordelen van forwarding dan nog ?. Trouwens bij het uitvallen en heropstarten van de camera verandert hij automatisch zijn IP-adres. Anders bij de vier Eminent-binnencamera’s, daar kan je via de actieve “website” niet alle instellingen veranderen, dit kan alleen via directe toegang tot de camera’s en is forwarding via de poorten aangewezen.
Alles hangt af van de IP camera en jouw lokaal netwerk. Als het niet nodig is van te forwarden hoef je dit niet te doen. Er is geen enkel voordeel aan verbonden. Sommige IP camera’s zijn van buitenaf niet bereikbaar als er niet ge-forward wordt. De IP camera die ik momenteel in gebruik heb is vanop een andere locatie niet bereikbaar als ik geen forwarden ingesteld heb. Ik heb dus geen keuze. Gelukkig verandert mijn IP-cam nooit van IP-adres.