Laatste update april 2025
Heb je geen mobiel internet op je gsm? Je bent zeker niet de enige. Vaak ligt het gewoon aan de locatie – dat weet iedereen intussen wel. Maar wat als je daar al op gelet hebt en het nog steeds niet werkt? Dan zijn er gelukkig nog een paar dingen die je wél zelf kunt controleren. Hier zijn de belangrijkste.
Wat kan je doen?
Snelle instellingen controleren
De meeste gsm’s hebben tegenwoordig zo’n snelmenu waarmee je in één beweging instellingen kunt wijzigen, zoals de vliegtuigmodus of mobiel internet. Het spreekt voor zich dat je eerst checkt of je daar niets per ongeluk hebt uitgeschakeld. Vliegtuigmodus moet uiteraard uit staan, en mobiel internet moet aan.

Wifi-verbinding kan roet in het eten gooien
Je gsm kan zowel verbinden via mobiel internet als wifi. Als er wifi beschikbaar is, kiest je toestel daar meestal automatisch voor. Maar een vaak voorkomend probleem is dat de wifi-verbinding wél nog ‘aan’ staat, maar eigenlijk weggevallen is. Je gsm zou dan moeten overschakelen naar mobiel internet, maar dat gebeurt niet altijd. Het gevolg: je denkt dat mobiel internet niet werkt, terwijl je toestel gewoon blijft hangen op een slechte wifi. Tip: schakel wifi even uit en kijk of mobiel internet het dan wel doet.
Herstarten?
Het klint cliche maar het is soms de oplossing! Zonder je te overvallen met technische details. Soms is simpelweg de gsm eens volledig uitschakelen en opnieuw aanzetten voldoende. Dat kost je nauwelijks tijd. Gewoon proberen dus.
Roaming: wel of niet ingeschakeld?
Als je dicht bij de grens woont of in het buitenland bent, kan roaming invloed hebben op je mobiele internet. Staat roaming uit, dan kan je toestel weigeren om verbinding te maken met het mobiele netwerk van een andere provider. Even checken dus: Instellingen > Mobiel netwerk > Roaming. Schakel het tijdelijk in als je denkt dat dat het probleem is.

Datalimiet overschreden?
Je kunt een datalimiet hebben bij je provider, maar ook eentje die je zelf op je gsm hebt ingesteld. Controleer dus beide.
Voor de limiet bij je provider open je best de app van je aanbieder, zoals My Orange of een gelijkaardige app.
Voor de limiet die je eventueel zelf hebt ingesteld, ga je naar: Instellingen > Mobiel netwerk > Gegevensgebruik.
Schakel eens tussen 4G en 5G
Niet overal is 5G even stabiel. Soms heb je net betere verbinding op 4G. Je kunt dus proberen om manueel over te schakelen naar 4G (of omgekeerd). Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Voorkeursnetwerktype en kies bijvoorbeeld tijdelijk 4G als je nu op 5G zit.

Controleer je APN-instellingen
APN staat voor Access Point Name — dat zijn de instellingen die je gsm gebruikt om verbinding te maken met het mobiele netwerk van je provider. Die worden normaal automatisch ingesteld, maar soms loopt dat fout. Zeker als je net van provider bent veranderd of een toestel gebruikt dat je zelf geconfigureerd hebt.
We kunnen je niet exact zeggen waar je die instellingen vindt, want dat hangt af van het merk en model van je gsm. Maar je vindt ze sowieso ergens onder Instellingen > Netwerk en internet > …. Even zoeken dus, maar elke gsm heeft die optie.
Vergelijk de gegevens met wat je provider op z’n website aangeeft. Klopt er iets niet? Dan pas je het aan of herstel je de standaardinstellingen.
Adaptieve connectiviteit (aanpasbare connectiviteit)
Op sommige gsm’s zit een functie die ‘adaptieve’ of ‘aanpasbare connectiviteit’ heet. Die beheert automatisch je netwerkverbindingen om je batterij te sparen en de prestaties te verbeteren. Klinkt goed, maar soms zorgt dit net voor problemen — zoals wanneer je toestel niet wil overschakelen van wifi naar mobiel internet. Heb je vaak onverklaarbare verbindingsproblemen? Dan loont het de moeite om deze functie eens uit te schakelen. Je vindt ze meestal bij Instellingen > Netwerk en internet, maar alleen als je toestel dit ondersteunt.
Samenvatting: Wat kan je controleren bij geen mobiel internet? Snelle instellingen: Vliegtuigmodus uit, mobiel internet aan? Wifi uitschakelen: Slechte wifi kan mobiel internet blokkeren. Gsm herstarten: Soms lost een herstart alles op. Roaming controleren: Zeker als je aan de grens of in het buitenland bent. Datalimiet overschreden? Check zowel bij je provider als op je toestel. Overschakelen naar 4G/5G: Soms werkt de andere beter. APN-instellingen juist? Vergelijk met wat je provider aangeeft. Adaptieve connectiviteit: Uitschakelen bij vage verbindingsproblemen. |