Telenet webmail tips en trucs

Dit artikel wordt voortdurend bijgewerkt en verbeterd. Laatste update 8 mei 2024.

Telenet webmail biedt een handige manier om overal toegang te hebben tot je e-mails, contacten en agenda. Voor het gebruik ervan hoef je geen programma zoals Outlook, Thunderbird of Live Mail te installeren. Je kunt eenvoudig naar https://webmail.telenet.be/ surfen, inloggen en direct aan de slag gaan. De e-mails, contacten en agenda worden niet op je pc opgeslagen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Outlook, Thunderbird en Live Mail. Alles wat je nodig hebt, is een browser en uiteraard een internetverbinding. Bovendien worden je gegevens veilig bewaard bij Telenet zelf. Als je pc crasht, hoef je je geen zorgen te maken over het verlies van je gegevens.

We hebben een aantal tips en een hoop informatie die we met je willen delen:

  • Adresboek en agenda van importeren
  • Spam e-mail bestrijden
  • E-mail organiseren
  • Automatisch antwoorden
  • Een handtekening onder elke mail die je verzendt plaatsen
  • Belangrijke tip bij het controleren van je e-mail op de computer van iemand anders
  • E-mail back-uppen
  • Het wachtwoord van je webmail wijzigen
  • De opslagruimte
  • Wat is toegelaten?
  • Telenet webmail gebruiken in combinatie met een e-mailprogramma
  • Meer te weten komen over de afzender van een email
  • Meerdere mailboxen aanmaken

Adresboek en agenda van importeren

In de meeste e-mailprogramma’s kan je adressen en agenda exporteren. Het enige wat je hoeft te doen is ze exporteren als een csv-bestand. In een csv-bestand, ook bekend als een komma gescheiden bestand, staan de gegevens in kolommen gescheiden door een komma. Vervolgens kan je dit csv-bestand eenvoudig importeren in Telenet webmail. Dit maakt het gemakkelijk om je adressen en agenda vanuit verschillende e-mailprogramma’s over te zetten naar webmail van Telenet. Op onderstaande afbeelding zie je hoe je kan importeren.

csv bestanden importeren
csv-bestanden importeren

Spam e-mail bestrijden

Ontvang je voortdurend massa’s spam e-mail? Geen probleem maak regeltjes aan die deze spam automatisch verwijderen of in de spam folder plaatsen. Hoe doe je dit. Klik met de rechterkant van de muis op de ongewenste e-mail en maak het regeltje aan.


Regels zorgen ervoor dat bepaalde mails automatisch naar een map verplaatst worden
Regels zorgen ervoor dat bepaalde mails automatisch naar een map verplaatst worden

E-mail organiseren

Niets zo vervelend dan massa’s e-mails die allemaal in dezelfde map staan. Gelukkig kan je in de webmail gemakkelijk mappen aanmaken in verschillende kleuren. Op deze manier kan je al je e-mails perfect sorteren. Door het aanmaken van regeltjes kan je zelfs opteren dat bepaalde e-mails onmiddellijk in de juiste map geplaatst worden. Zo blijft je inbox geordend en overzichtelijk.

Organiseer je e-mail door je e-mail in mappen te plaatsen
Organiseer je e-mail door je e-mail in mappen te plaatsen

Automatisch antwoorden

Als u met vakantie bent of niet beschikbaar, biedt de webmail de mogelijkheid om automatisch een antwoord te sturen naar iedereen die u een e-mail stuurt tijdens uw afwezigheid. Op deze manier kunnen uw contacten op de hoogte worden gebracht van uw tijdelijke afwezigheid en weten ze dat u hun bericht zo snel mogelijk zult beantwoorden zodra u terug bent. Deze handige functie helpt u om professioneel en georganiseerd te blijven, zelfs wanneer u niet fysiek aanwezig bent.

Bent u in verlof? Verwittig de personen die u proberen te mailen met een automatisch bericht.
Bent u in verlof? Verwittig de personen die u proberen te mailen met een automatisch bericht.

Een handtekening onder elke mail die je verzendt plaatsen

Een handtekening onder elke e-mail die je verzendt plaatsen is een handige manier om jezelf of je bedrijf te presenteren en om contactgegevens gemakkelijk toegankelijk te maken voor de ontvangers van je e-mails. Een handtekening in een e-mail is een korte tekst die aan het einde van een e-mailbericht wordt toegevoegd en die iets over jezelf of je bedrijf vertelt. Het kan informatie bevatten zoals je naam, functie, bedrijfsnaam, contactgegevens en eventueel een link naar je website of sociale media-profielen.

Je kan dit gemakkelijk instellen door naar de instellingen van je e-mailprogramma te gaan en de optie voor handtekeningen te selecteren. Hier kan je een kort tekstje maken met alle informatie die je wenst te tonen. Een e-mail met een verzorgde handtekening oogt veel professioneler.

Een handtekening is een kort stukje tekst onder of boven elke mail
Een handtekening is een kort stukje tekst onder of boven elke mail

Belangrijke tip bij het controleren van je e-mail op de computer van iemand anders

Let op: Als u de webmail van Telenet gebruikt op de computer van iemand anders, vink dan niet de optie “aangemeld blijven” aan en sla het wachtwoord niet op als dit wordt gevraagd. Zorg ervoor dat u zich afmeldt voordat u de browser sluit. Sluit na het gebruik van Telenet webmail de browser volledig af. Open vervolgens de browser opnieuw en controleer of u nog steeds toegang heeft tot de webmail zonder opnieuw uw wachtwoord in te voeren.

Als de browser toch uw gegevens heeft opgeslagen, wis dan alle cookies in de browser.

E-mail back-uppen

Telenet zorgt er natuurlijk voor dat je e-mails en adressen veilig worden bewaard. Tot nu toe zijn er geen incidenten bekend waarbij iemand zijn gegevens is kwijtgeraakt. Als je echter extra zekerheid wilt, kan je ook een back-up maken van al je gegevens. Dit kan eenvoudig en snel door naar de instellingen te gaan, vervolgens op ‘importeren/exporteren’ te klikken en ten slotte zonder keuzes te maken op ‘exporteren’ te klikken. Op die manier wordt alles geback-upt. Als je dat wilt, kan je ook alleen de agenda of de adressen back-uppen.

E-mail back-uppen
E-mail back-uppen

Het wachtwoord van je Telenet webmail wijzigen

Het wijzigen van het wachtwoord kan eenvoudig worden gedaan door deze stappen te volgen:

  • Ga naar de website van Telenet.
  • Meld je aan op Mijn Telenet met je gebruikersnaam en huidige wachtwoord.
  • Klik op je naam bovenaan en selecteer “Profiel”.
  • Kies vervolgens ‘Wachtwoord aanpassen’ onder ‘profielinstellingen’.
  • Voer je huidige wachtwoord in, gevolgd door je nieuwe wachtwoord.
  • Bevestig de wijziging en je nieuwe wachtwoord is meteen van kracht.

De opslagruimte

De opslagruimte van je Telenet mailbox is beperkt tot 5 GB. Bovenaan in Telenet Webmail, onder je naam, kun je zien hoeveel ruimte je momenteel gebruikt. Als je je muis op je naam plaatst en even wacht, verschijnt er een tekst die aangeeft, welk percentage van je quotum in gebruik is.
Als je merkt dat je te weinig ruimte hebt, kun je de volgende tips gebruiken:

  • Maak altijd een back-up voordat je begint! We maken allemaal wel eens fouten. Zorg ervoor dat je een back-up hebt gemaakt voordat je begint met opruimen.
  • Verwijder oude e-mails die je niet langer nodig hebt.
  • Zoek naar e-mails met grote bijlagen die je niet meer nodig hebt. Indien gewenst kun je de bijlagen opslaan op je computer voordat je de e-mails verwijdert.
  • Maak je Prullenbak leeg.
opslagruimte
opslagruimte

Wat is toegelaten?

Telenet hanteert bepaalde limieten voor het gebruik van Webmail. Hieronder worden de belangrijkste limieten toegelicht:
1. Bestandsgrootte bijlagen: Een Telenet bijlage mag maximaal 14 MB groot zijn. Deze limiet is ingesteld om ervoor te zorgen dat e-mails niet te zwaar worden en vastlopen bij de ontvanger. Het is raadzaam om bijlagen te beperken tot kilobytes (kB) in plaats van megabytes (MB). Bijlagen die te groot zijn, zoals foto’s genomen met een digitale camera, kunnen worden verkleind met behulp van programma’s zoals Paint. Open de afbeelding in Paint en kies in het bovenste menu “Formaat wijzigen”. Selecteer “pixels” en kies bijvoorbeeld een horizontale grootte van 1024 pixels, wat ruim voldoende is voor weergave op een computerscherm.
2. Verzendlimiet: Je kan maximaal 200 e-mails per 5 minuten verzenden. Als je dit limiet overschrijdt, wordt je webmail tijdelijk geblokkeerd gedurende 2 uur. Deze beperking is bedoeld om spam te voorkomen. Als je de webmail zakelijk gebruikt en nieuwsbrieven naar je klanten verstuurt, raden we aan om groepen aan te maken met maximaal 200 e-mailadressen en de nieuwsbrief per groep te verzenden. Wacht ten minste 5 minuten voordat je de nieuwsbrief naar de volgende groep verzendt.

Telenet webmail gebruiken in combinatie met een e-mailprogramma

Je kan beide gebruiken zonder problemen. Wel is het belangrijk van te weten op welke manier het e-mailprogramma is ingesteld. Het e-mailprogramma kan immers als POP of als IMAP ingesteld worden. In het geval van POP worden alle e-mails van de server van Telenet gedownload. Eenmaal gedownload kan je de e-mails niet meer bekijken in de webmail.
Als het e-mailprogramma ingesteld is als IMAP worden de mails gesynchroniseerd. Dit wil zeggen dat de e-mails op de Telenet server blijven staan, ook nadat je het e-mailprogramma hebt geopend.
Zowel POP en IMAP hebben voordelen als nadelen. Bij POP heb je eigenlijk onbeperkte ruimte, aangezien je de mails voortdurend van de server haalt, maar natuurlijk kan je de mails dan niet meer lezen via webmail als je ze gedownload hebt. Bij IMAP kan je steeds beide gebruiken om recente mails te lezen, maar aangezien de mails niet van de server gehaald worden moet je wel de beschikbare ruimte in de gaten houden.

Meer te weten komen over de afzender van een email

Soms ontvang je een verdachte mail en wil je meer te weten komen over wie deze mail naar jou gestuurd heeft. Dit kan als volgt: Klik met de rechterkant van de muis op de mail en kies in het menu “oorspronkelijke tekst”. In een van de regels bovenaan staat een regel “received from ……”. Op het einde van de regel vind je het IP-adres van de afzender. Met dit IP-adres kun je op verschillende websites proberen de locatie vanwaar deze e-mail is verstuurd te achterhalen, maar houd er rekening mee dat de nauwkeurigheid kan variëren en niet altijd exact is…

Meerdere mailboxen aanmaken

Bij Telenet kan je tot 10 mailboxen aanmaken. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld een e-mailadres wilt gebruiken voor privé en een ander voor je werk. Op die manier kan je alles veel beter organiseren.

Stefan Van Nerum met hondje

Over de auteur: Stefan Van Nerum

Industrieel Ingenieur Telecommunicatie

Stefan Van Nerum is een Industrieel Ingenieur Telecommunicatie met een diverse achtergrond in de technologiewereld. Met ervaring als docent in het middelbaar onderwijs, werkzaam als C++ programmeur, en het runnen van een computerwinkel gedurende 13 jaar, heeft Stefan zijn expertise ontwikkeld in computerreparatie en technologische oplossingen. Zijn passie voor informatica strekt zich uit tot zijn vrije tijd, waarin hij blijft verkennen en innoveren in de voortdurend veranderende wereld van technologie.

LinkedIn Profiel - Volg Stefan op LinkedIn voor meer inzichten en updates.

134 gedachten over “Telenet webmail tips en trucs”

  1. In mijn adresboek staan bij “gemailde contactpersonen” duizenden e-mailadressen. Deze wil ik verwijderen maar het is te omslachtig. Kan Telenet deze voor mij niet verwijderen?

    Beantwoorden
    • Je kan deze e-mailadressen allemaal tegelijkertijd verwijderen als volgt:
      – vink het bovenste e-mail adres aan
      – druk de SHIFT toets in en hou deze ingedrukt
      – scroll of gebruik de schuifbalk om naar het onderste e-mail adres in de lijst te gaan
      – vink het onderste e-mail adres aan

      Normaal zijn nu alles e-mail adressen geselecteerd. Je kan ze nu indien gewenst verwijderen.

      Beantwoorden
    • Met welk e-mail adres verstuurt u deze mail. Zorg ervoor dat de bijlage niet te groot is! Vul ook altijd het “onderwerp” in en schrijf enkele woorden als e-mail bericht zelf. E-mails zonder onderwerp en zonder tekst worden vaak als verdacht beschouwd.

      Het e-mail adres dat u gebruikt kan natuurlijk ook op een “blacklist” terecht gekomen zijn. Als de e-mails vertrekken van een eigen domein kan u dat gemakkelijk checken via verschillende websites zoals bijvoorbeeld:
      http://mail-blacklist-checker.online-domain-tools.com/
      U kan natuurlijk ook eens bellen naar Telenet zelf en vragen of ze dit even kunnen controleren.

      Beantwoorden
  2. Ik heb sinds kort mijn eigen Telenet account. Daarvoor was mijn e-mailadres nog onderdeel van een ander account. Ik wil nu mijn e-mailadres toevoegen aan mijn eigen account, maar daarvoor moet het eerst verwijderd worden. Op de site van Telenet zelf waarschuwen ze ervoor dat alle e-mails dan ook verwijderd zullen worden, maar er wordt nergens omschreven hoe ik deze kan recupereren of hiervan een back-up kan maken.

    Beantwoorden
    • Als je op je PC een e-mail programma installeert zoals bijvoorbeeld Thunderbird dan kan je alle e-mails vervolgens gewoon downloaden. Je hebt dan een back-up op je PC staan.

      Beantwoorden
  3. Hoe kan ik een back-up maken van mijn mails die ik in de telenet webmail heb staan (dit in verband met het overzetten van de mailbox naar een andere gebruiker)?

    Beantwoorden
    • Ga naar instellingen en exporteer alle e-mails. Het tgz bestand dat vervolgens gedownload wordt kan je importeren in de Telenet webmail van een andere gebruiker.

      Beantwoorden
  4. Na het binnenhalen van mijn mails in outlook ( office2013) blijven mijn mails staan in” postvak in” van Telenet Webmail, terwijl vroeger die automatisch werden verwijderd, maw telkens ik outlook opstart op mijn computer haalt die de mails binnen, maar waar vroeger na het binnenhalen van de mails, postvak in geledigd werd, zijn de mails nog altijd zichtbaar, hoe kan ik dat terugzetten ?
    mVG
    Dirk Jonckheere

    Beantwoorden
    • Je kan je Telenet e-mail op 2 manieren instellen in Outlook.
      1. Met als servers in.telenet.be en uit.telenet.be
      2. Met als servers smtp.telenet.be en imap.telenet.be

      In het tweede geval blijven de e-mails inderdaad staan in je webmail.

      Beantwoorden
  5. Ik heb MIJN e-mail-adres in mijn abonnement. Ik open steeds mijn binnenkomende mails via Webmail. Ik heb nu in Thunderbird een 2e e-mail-adres gemaakt voor iemand anders. De aan dit 2e e-mail-adres verzonden mails komen dan ook binnen in de mailbox van dit 2e account. Maar in “Webmail” zie ik alleen MIJN naam en komen enkel de aan MIJN e-mail-adres verzonden mails binnen. Hoe kan ik in Webmail ook de mails zien die aan dit 2e e-mail-adres zijn verzonden ? Ik kuis liever alle binnenkomende mails in Webmail (spam en onbekenden) om dan alleen die mails in mijn Thunderbird binnen te laten die voor mij OK zijn.

    Beantwoorden
    • In Thunderbird kan je de e-mail op 2 manieren instellen.
      – Met POP instellingen. In dat geval wordt de e-mail afgehaald en is hij weg uit webmail.
      – Met IMAP instellingen. In dat geval blijft de e-mail staan in webmail.

      Je vermeldt dat je een nieuw e-mail adres aangemaakt hebt. Ik veronderstel een andere mailbox. In dat geval is het normaal dat je deze e-mail niet te zien krijgt als je inlogt bij webmail met je oorspronkelijk e-mail adres. Je moet dan immers inloggen met de gegevens van het nieuwe e-mail adres.

      Beantwoorden
  6. Ik word bedolven door spam e-mails. Ik heb al verschillende regels aangemaakt om ze om te leiden naar mijn spamfolder, maar het lijkt wel alsof er altijd nieuwe komen. Ik heb mijn e-mailadres al vele jaren en zou het echt graag behouden. Ik had het idee om enkel e-mails van mijn contactpersonen te laten toekomen in mijn inbox en de rest te laten toekomen in de spamfolder. Deze in het begin vaak controleren en de uitzonderingen toevoegen aan mijn contactboek. Maar ik zie geen mogelijkheid om op deze manier een regel aan te maken. Heb jij raad voor mij?

    Beantwoorden
    • Eerst en vooral zorg dat anti-spam geactiveerd is in je mailbox. Je kan dit controleren via “mijn Telenet”. Je vindt dit terug onder “Mijn internet”.

      Waarom leid je e-mail die duidelijk spam is om naar de spamfolder? Duidelijk detecteerbare spam e-mail zou ik gewoon onmiddellijk laten verwijderen in plaats van naar de spamfolder te verplaatsen.

      Zorg dat je regels niet te specifiek zijn. Vermijd regels die “komt exact overeen met” gebruiken en probeer meer regels te maken met “bevat”.

      Veel e-mails hebben onderaan een link met “uitschrijven”. Normaal mogen ze je geen e-mail meer sturen als je je uitgeschreven hebt.

      Beantwoorden
      • Ik heb me eens een aantal dagen bezig gehouden met uitschrijven op ongewenste emails. Het gevolg is dat ik er nu nog meer krijg. Ik heb ergens gelezen dat je dit eigenlijk niet mag doen want dat je zo de spammers de boodschap geeft dat je emailadres bestaat en dat de mails ‘gelezen’ worden. De spamfilter van Telenet staat aan, maar die houdt enkel de echt onorthodoxe spam tegen. Wat ik nu krijg, zijn tonnen ongewenste reclame, kansen om te winnen, te (be)sparen, etc. Echt gek word ik ervan.

        Beantwoorden
        • Dat is vreemd. Ik schrijf mij vaak uit. Bij mij heeft dit geen negatief effect. Heel uitzonderlijk moet ik eens reageren met een boze e-mail. In die e-mail staat dan dat ik verdere stappen onderneem en meestal houden ze het dan wel voor bekeken. Het blijven versturen van e-mail nadat je je uitgeschreven hebt is een strafbaar feit. (= spam) Komen al die spam e-mails niet van een en dezelfde bron? Hebben die spam e-mails iets gemeenschappelijk? Een herkenbare structuur, afzender, …

          Beantwoorden
  7. Hallo, dcp

    Ik wens een geluidinstelling, die ik al in de Windows heb aangevinkt als er een e-mail binnenkomt met Telenet webmail. Maar ik krijg geen geluid als er een e-mail binnenkomt. Wat kan ik eraan doen of??? Is deze instelling afhankelijk met welk mailaccount(server) je werkt? Of is dit een algemene voor elk email(account)server je openstelt.

    Beantwoorden
    • Het instellen van geluid bij het ontvangen van e-mail in Windows werkt niet voor webmail zoals Telenet webmail of Gmail. In Telenet webmail is deze optie ook niet voorzien.

      De enige oplossing die zou kunnen werken is het installeren van een of ander hulpprogramma. Dit hulpprogramma moet controleren of er nieuwe e-mail is. Ik ben echter niet op de hoogte of dergelijk hulpprogramma bestaat.

      Beantwoorden
  8. Beste,

    Ik logde eenmalig in op mijn moeder haar computer voor mijn Telenet webmail. Als ik daar nu mijn Telenet wil openen verschijnt mijn login en wachtwoord en hoef je enkel op enter te klikken en je bent binnen. Kan ik dit verwijderen zonder dat ik een nieuw wachtwoord moet instellen?

    Beantwoorden
  9. Ik heb zonet per ongeluk een map uit Telenet webmail verwijderd. Dacht deze kunnen terug te halen uit prullenbak. Deze is echter leeg! Voorgoed verloren? :'(

    Beantwoorden
    • Ik heb het zojuist getest. Bij mij komt een verwijderde map gewoon in de prullenbak terecht. Ik kan die map gewoon herstellen. Als je de prullenbak natuurlijk leeg gemaakt hebt…. Ja, dan is het voorgoed verloren.

      Beantwoorden
  10. Hallo, ik zit met een probleem. Ik kan niet meer aan mijn prullenbak? Ik krijg veel mails in mijn spam, ook ik heb geconstateerd hoe meer ik mij uitschrijf, hoe meer mails ik ontvang. Doch sinds kort is er een witte cirkel met een rode streep erdoor te zien in mijn spam, ik krijg deze niet meer weg, er opent zich telkens een venster om gedeelde mappen aan te maken, annuleren lost niets op. Ik wil mijn prullenbak controleren en eventuele mails daarin definitief verwijderen.
    Graag antwoord.

    Beantwoorden
    • Die witte cirkel met rode streep is normaal hoor. Die staat bij mij ook op de spam folder. Een venster dat zich opent om gedeelde mappen aan te maken? Dat is wel zeer vreemd. Kan u een screenshot maken van dit en in het forum plaatsen? Zonder een screenshot is het moeilijk te oordelen wat er juist gaande is. Gebruik anders eens een andere browser.

      Beantwoorden
  11. De layout van mijn webmail is plots veranderd en op m’n Iphone krijg ik m’n mails zelfs niet meer te zien …. Bij mijn weten heb ik niks aangepast. Kan ik op de een of andere manier mijn eerdere layout terugzetten en de mails terug ter beschikking krijgen op m’n Iphone?

    Beantwoorden
    • Op je Iphone kan je zowel de mobile versie als de desktop versie van een website bekijken. U heeft waarschijnlijk overgeschakeld van de ene versie naar de andere. Open Telenet webmail en klik vervolgens onderaan op het vierkant met daarin een pijl naar boven (de zogenaamde actieknop). Een aantal opties verschijnen. Een van de opties is de mobile of desktop versie van een website bekijken.

      Beantwoorden
      • Beste, hartelijk dank voor uw snelle reactie! Bij de mogelijkheden bij het gebruik van de actieknop, heb ik enkel de mogelijkheid om de “desktop”-versie aan te klikken en als ik dit doe, verandert er niks ….. Heb jij nog een suggestie om het probleem aan te pakken?

        Beantwoorden
          • Beste, alweer bedankt voor uw tips maar …. weer geen succes ☹️☹️☹️
            1) na het resetten van “safari” kreeg ik de melding bij het open van telenet webmail de boodschap “geen gegevens beschikbaar”
            2) na installatie van “dolphin” en openen van telenet webmail de boodschap ” cannot open page. Resource unavailable”

            Ik kan m’n mail nog wel perfect raadplegen op een desktop…..

            Mvg

  12. Beste, gewoon om even te melden: ik heb van pure ellende m’n iphone eens volledig afgezet en terug opgestart en…..alles is terug ok !!!!!
    Toch bedankt voor de geboden hulp!

    Beantwoorden
  13. Ik zie enkel de nieuwe mails en niet mijn oude. Ik kan nergens mijn oude mails vinden. Op mijn vaste computer blijven die staan.

    Beantwoorden
    • Dit is omdat het mailprogramma op uw PC ingesteld staat om de mail van de Telenet server af te halen. U moet het e-mailprogramma instellen als IMAP om dit te voorkomen.

      Beantwoorden
    • U vermeldt niet welke browser u gebruikt. Het is de spellingscontrole van de browser die dit veroorzaakt. Waarschijnlijk een verkeerde instelling van de taal.

      Beantwoorden
  14. Als ik de startpagina open van Telenet webmail krijg ik steeds reclame boodschappen te zien. Het vervelendste is dat er ook een geluid begint af te spelen en ik moet steeds het geluid afzetten.

    Is er een manier om het geluid en eventueel de reclame boodschappen standaard uit te zetten ?

    Beantwoorden
    • Inderdaad verschrikkelijk irritant… Een adblocker lost dit niet op. Enkel het geluid van deze pagina dempen is niet mogelijk. Telenet heeft het ondertussen begrepen. De reclame met het irritante geluid gebruiken ze momenteel niet meer.

      Beantwoorden
  15. Beste,
    Telenet webmail werkt perfect op mijn ipad maar ik vind maar geen manier om te ‘scrollen’ in de tekst? Ik kan alleen in het zichtbare gedeelte werken.
    Alvast bedankt voor de hulp.

    Beantwoorden
  16. Kan plots geen Telenet webmails meer verzonden op mijn Nokia Windows Phone. Op pc en tablet lukt prima. Synchroniseren blijft steeds draaien. Enig idee wat het probleem kan zijn ?

    Beantwoorden
  17. Hallo, In verband met uw eerdere tip over hoe email te exporteren uit webmail ….ik krijg enkel de optie om bestandsformaten “agenda” of “contacten” te exporteren, niet “mail”…. doe ik iets verkeerd?

    Dank

    Beantwoorden
    • Het importeren van e-mails is niet voorzien in Telenet webmail….Je kan belangrijke mails misschien doormailen naar jezelf. Wel ervoor zorgen dat ze dan niet opnieuw door je Outlook ontvangen worden natuurlijk.

      Beantwoorden
  18. Best,
    Als ik op telenet webmail mails heb verwijderd worden deze nadien wel nog steeds gedownload als ik thuis mijn outlook opstart? Hoe kan ik dit voorkomen?

    Beantwoorden
  19. Hallo,
    Ik heb veel handige tips gevonden op deze site, waarvoor dank!
    Echter, ik heb een email adres van de ene Telenet account naar de andere verplaatst. Eerst heb ik zoals hierboven beschreven de mails geëxporteerd. Zo kwam ik op een .tar file. Deze rechtstreeks importeren gaat niet en als ik ze ‘unpack’ heb ik enkel een map met .meta en .eml files. Ook deze importeren in de Telenet mail lukt niet. Heb ik dan toch iets verkeerd gedaan of sla ik een stap over?
    Alvast bedankt voor de hulp.

    Beantwoorden
    • Ik kan het zelf moeilijk testen maar normaal moet dit toch mogelijk zijn. Let wel op als u de email exporteert mag u contacten en agenda niet aanvinken!

      Beantwoorden
  20. Ik lees mijn Telenet mails via mijn Gmail account op mijn smartphone. Dat gaat prima maar op deze manier heb ik helemaal geen contactpersonen. Is er een manier om toch de contactpersonen van mijn Telenet te kunnen gebruiken op de smartphone?

    Beantwoorden
  21. Hallo, ook een vraagje. Hoe kan ik de agenda van men Telenet webmail importeren en automatisch synchroniseren op mijn standaard-agenda van m’n Huawei g620s?

    Beantwoorden
  22. Beste,

    Kan ik vanop afstand mijn telenet email account uitschakelen op een smartphone die niet meer in gebruik is of kan dit enkel op het device zelf?

    Beantwoorden
    • Je kan dit niet vanop afstand tenzij je op de smartphone een app had om de smartphone vanop afstand over te nemen. Verander gewoon het wachtwoord van je Telenet email. Op deze manier zal men met de smartphone geen email meer kunnen ontvangen en versturen.

      Beantwoorden
  23. Hallo , sinds kort verdwijnen er mails in mijn spam die geen spam zijn . Als ik deze aanklik als geen spam gaan ze naar inbox maar de volgende verdwijnen ze steeds in spam . Hoe kan ik dit oplossen?

    Beantwoorden
      • Ik heb hetzelfde probleem. Geen “regels” gespecifieerd.
        Mail als “Geen spam” markeren lost 1x het probleem op ; volgende keer weer in spam…

        Beantwoorden
        • Waarschijnlijk staat het e-mailadres, het domein of het IP-adres van de afzender gemarkeerd als spam. Dit is niet bij jouw maar op de servers die de e-mails verwerken. In principe kan je dit dan zelf niet oplossen. Het is dan aan de afzender om dit op te lossen. Als die email afkomstig is van een specifiek domein of IP-adres kan je dit bijvoorbeeld checken op een website zoals:
          https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

          Beantwoorden
  24. Hallo,
    Bij het vervangen door een pc-herstellingswinkel van de interne harde schijf door een grotere, is mijn laptop terug geïnstalleerd (met Windows 10 zoals tevoren) omdat er geen andere mogelijkheid was. Mijn data is daarna terug op mijn laptop gezet maar vermits alle programma’s verwijderd zijn is ook Microsoft Office verdwenen en mijn mails in Outlook dus ook. Ik ben op Telenet Webmail gaan kijken en daar vind ik nog 507 mails terug van nu tot 12 oktober. Is er een manier om al mijn mails die ik, denk ik, kwijt ben terug te recupereren?
    Alvast bedankt!

    Beantwoorden
    • Als de harde schijf vervangen is betekent dit dat de e-mails nog op de oude harde schijf staan. Als u Outlook opnieuw installeert kan u de e-mails kopiëren. Kopieer hiervoor het PST bestand van oude harde schijf naar de nieuwe harde schijf. In de pc-herstellingswinkel weten ze wel hoe dit in zijn werk gaat.

      Beantwoorden
    • Bent u wel zeker dat u Telenet Webmail gebruikt? In elke geval kan u waarschijnlijk de breedte van de kolommen aanpassen door de cursor van de muis op de rand te zetten en vervolgens te klikken en te slepen.

      Beantwoorden
      • Hier hetzelfde probleem met Telenet Webmail. Ik gebruik Safari op iMac doch met Google Chrome is het probleem hetzelfde. Volgens een medewerker van Telenet ligt het aan het operating systeem. Iemand een oplossing?

        Beantwoorden
  25. Beste,

    Op welke manier kan ik de kolommen in Telenet Webmail ordenen? Nu staat de kolom “VAN” rechts van kolom “ONDERWERP” en wil de kolom “VAN” slepen naar links van kolom” ONDERWERP”.

    Beantwoorden
  26. Goedemorgen,

    Hoe kan ik meer mails zien in mijn inbox? Ik kan er nu slechts een 15 tal zien. Als ik naar de map verzonden ga, kan ik al mijn mails zien die ik al verstuurt heb. Kan ik dit ergens aanpassen in de instellingen? Ik kan het helaas niet vinden.

    Ik dank u alvast voor uw reactie.

    Beantwoorden
    • Normaal krijgt u automatisch al uw e-mails te zien. Tenzij deze natuurlijk door een e-mail programma gedownload zijn (Een e-mail programma dat niet als IMAP ingesteld is). In dat geval krijgt u enkel de nieuwste e-mails te zien.

      Beantwoorden
  27. Beste, de harde schijf van de pc was gecrasht waardoor we ook de mails van voor die datum kwijtgespeeld zijn. Kunnen die mails van Telenet opnieuw gedownload worden? Via webmail kan ik maar enkele maanden teruggaan. Het betreft de mails vanaf januari ’16.

    Beantwoorden
    • U kan enkel de mails downloaden die aanwezig zijn in Telenet webmail. Oudere e-mails zijn helaas verloren. Als de oude harde schijf nog leesbaar is kan u de e-mails alsnog recupereren.

      Beantwoorden
  28. Ik overweeg Windows Live Mail te vervangen door Telenet Webmail. Er zijn enkele zaken die mij nog tegenhouden:
    Als secretaris van een vereniging dien ik regelmatig mails te verzenden naar de leden. Nu deel ik die in 2 groepen (kwestie van volume) en vertrek vanuit het totaal contactenbestand om deze groepen samen te stellen. Ik kan in Webmail wel groepen samenstellen en vertrek eveneens uit het globaal adressenbestand, maar daarmee verdwijnen ze uit dan bestand. Kan dit opgelost worden?
    Windows live mail groepeert de e-mails per onderwerp en per datum. Dat is bijzonder handig. Als leden nu een “Re” doen dan komt dit onmiddellijk onder hetzelfde antwoord binnen zodat men een perfect overzicht heeft van de binnenkomende reacties. Webmail sorteert per datum (of mogelijk andere selectie) maar niet per onderwerp EN per datum. Hoe oplossen?

    Beantwoorden
    • Als ik e-mail adressen in een groep plaats komen ze zowel in de groep te staan als het oorspronkelijke adressenbestand. Bij jouw dus niet als ik het goed begrijp?

      E-mails sorteren per onderwerp kan volgens mij niet MAAR je kan natuurlijk wel regels aanmaken. Een regel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat e-mails die een bepaald woord in het onderwerp hebben automatisch in een vooraf aangemaakt map komen te staan. Op die manier kan de binnenkomende mail automatisch gesorteerd worden.

      Beantwoorden
      • Ik sleepte een e-mailadres uit het adresboek naar een nieuw aangemaakte adresboek. Maar dat blijkt dus niet de goede weg te zijn. Inderdaad als men een “nieuwe contactgroep” aanmaakt en daar de e-mailadressen aan toevoegt dat blijven ze wel in het adresboek staan.

        Regels maken om onderwerpen te sorteren lijkt mij toch wel zeer moeilijk. Het zou logischer zijn als Telenet zelf de mogelijkheid creëert om te selecteren op datum en vervolgens op onderwerp zoals Windows Live mail automatisch doet. Ook Google groepeert ze per onderwerp.

        Beantwoorden
  29. Hé dcp, ik gebruik Telenet Webmail altijd, was superhandig. Maar sinds de laatste update ziet het er niet meer zo mooi uit (persoonlijke mening misschien), maar vooral: de e-mailadressen van de contactpersonen die ik vaak mail worden niet meer automatisch aangevuld (na het intikken van enkele letters). Het lijkt wel of het adresboek weg is of vervangen door een oud exemplaar. Of is er een nieuwe setting die ik over het hoofd zie? Ik kan ook geen prioriteit meer instellen voor mails? Of heb ik iets gemist? Dank!

    Beantwoorden
    • Ik moet eerlijk toegeven dat ik de vorige versie ook beter vond. Bij mij werkt het automatisch invullen van e-mail adressen na het typen van enkel letters nog steeds. Ik kan ook nog steeds een prioriteit instellen. Vreemd dat jij dit niet meer kan? Probeer eens een andere browser of probeer eens de browsergeschiedenis te wissen.

      Beantwoorden
  30. Wanneer ik webmail open, krijg ik niet meer op het scherm de recentste mails maar wel de mails van 3 jaar geleden. Ik kan wel “scrollen” tot
    bij de recentste mails, maar vermits het zo’n 40000 boodschappen betreft, duurt dit wel héééél lang. Op de I.pad verschijnen nog wel de recentste mails. Hoe zet ik dit recht op mijn PC?

    Beantwoorden
  31. Hallo, Telenet heeft deze week mijn lay-out van webmail veranderd en zie je de bijlagen alleen IN de mail en niet, meer op de lijn van bijlagen. Kan ik dat opnieuw aanpassen?

    Beantwoorden
  32. Sinds enkele weken komen e-mails van enkele veilige afzenders in de spambox van Telenet webmail. Ze verschijnen dan niet in Outlook. Heb al meerdere mails gestuurd naar Telenet en meerdere supportmedewerkers aan de lijn gehad. Ook mijn softwarefirma is er al mee bezig geweest maar er kan blijkbaar geen oplossing worden gevonden (we hebben al ettelijke pogingen gedaan met aanpassen van regels en opnemen in de lijst van vertrouwde adressen zowel van Telenet als van Outlook) maar het probleem blijft zich voordoen.

    Beantwoorden
    • Via “mijn Telenet” kan u anti-spam uitzetten. U kan er ook voor opteren dat mogelijk spamberichten niet naar de spam folder verplaatst worden maar de vermelding [SPAM] krijgen.

      Beantwoorden
      • Dit heb ik reeds geprobeerd en raar genoeg blijven deze mails opduiken in de spamfolder ook als anti-spam is uitgezet. Hetzelfde gebeurt ook wanneer de 2de optie wordt gekozen.

        Beantwoorden
        • Raar….misschien heb je in het verleden een foutje aangemaakt bij het aanmaken van een regel. Controleer dit via instellingen –> e-mail regels.

          Beantwoorden
  33. Geen idee, wat ik precies gedaan heb, maar als ik in mijn webmail berichten verwijder, verdwijnen ze ook automatisch in mijn eigen Outlook op mijn pc. Vroeger bleven de berichten in Outlook gewoon staan en was er geen verband tussen wat ik in webmail deed en wat ik in webmail deed. Ik had graag dat terug zo ingesteld, maar weet niet hoe. Help!!

    Beantwoorden
    • Dat is normaal als je in Outlook je email als IMAP hebt ingesteld. Als dit niet gewenst moet je email in Outlook instellen als POP account.
      IMAP = de mail wordt gesynchroniseerd met de webmail
      POP = de mail wordt gedownload

      Beantwoorden
  34. Beste,
    Kan ik in webmail.telenet.be ervoor zorgen dat mails van een bepaalde afzender onmiddellijk in een specifieke map terecht komen? (en dus niet in de inbox-map)

    Beantwoorden
  35. Hoi , fantastisch werk op deze site. Knap werk. Mijn probleem: ik ontvang mijn mails via webmail en outlook maar de inkomende mail is maar een beperkte tijd zichtbaar. (momenteel tot 11 januari ) Hetzelfde gebeurd ook in outlook. De uitgaande mail kan ik nog jarenlang overlopen zowel bij webmail als outlook. Bij Telenet zeggen ze dat daar alles in orde is. Ik verzend nu al maanden mijn inkomende mail naar mezelf zodat ik ze terug vind bij mijn uitgaande maar ben het wel wat moe zo …

    Beantwoorden
    • Waarschijnlijk staat Outlook verkeerd ingesteld. Aangezien u ook webmail gebruikt gebruikt u best de IMAP instellingen. Ik vermoed dat je email account momenteel ingesteld staat als POP account. Op de website van Telenet vind je terug hoe je je Outlook moet instellen.

      Beantwoorden
      • Heb hetzelfde probleem als Manu. De inkomende mails verdwijnen gewoon na enkele weken. Ze zijn ook niet meer terug te vinden in een of andere archiefmap. Mijn mail staat nochtans ingesteld op IMAP. Rare bijkomstigheid: op mijn oude computer, draait nog op Windows 7, kan ik alle mails ook nog ontvangen. Daar blijven wél alle inkomende mails bewaard. Ik heb Outlook op beide computers dezelfde instellingen gegeven, maar geen resultaat…

        Beantwoorden
        • Ook als je de IMAP instellingen gebruikt kan je de mails na x aantal tijd laten verwijderen van de server Telenet. Mogelijk staat dit dus op één van jouw PC’s zo ingesteld. Alle instellingen tot in het kleinste details eens goed bekijken is dus de boodschap!

          Beantwoorden
  36. Ik ben sinds kort overgeschakeld naar Telenet. Nu zou ik graag alle subfolders, die ik aangemaakt heb via telenet webmail, synchroniseren naar mijn pc (windows 10 mail),outlook.com, ipad en iphone. Als ik dan op 1 device een mail verplaats in een folder zou het leuk zijn dat dit gesynchroniseerd wordt naar alle andere devices. Bestaat hier een duidelijke handleiding over?

    Beantwoorden
    • Als het programma dat je gaat gebruiken op je PC, iPad en iPhone het synchroniseren van mappen via IMAP ondersteunen is dit geen probleem. Probeer 1 voor 1 maar let op dus altijd IMAP gebruiken. Nooit POP.

      Beantwoorden
  37. Telenet heeft deze week mijn bestaand mailadres gekoppeld aan een nieuw account – ben immers verhuisd -. Er werd me in eerste instantie meegedeeld dat ik via een apart mailadres mijn bestaande mails en mappen gedurende 2 weken nog zou kunnen raadplegen. Bij een zoveelste telefonisch contact werd me dan toch meegedeeld dat die mails verloren zijn. Is er een manier hoe ik die mails kan terughalen als die sowieso bestaan?

    Beantwoorden
    • Als die e-mails niet gedownload zijn met behulp van een e-mail programma ben je ze inderdaad kwijt. Alleen Telenet kan dit nog oplossen….als ze tenminste een back-up hebben van de e-mails.

      Beantwoorden
    • Vermoedelijk staan de rechten op deze map verkeerd ingesteld. Heb jij zelf de rechten ingesteld of heeft iemand anders jouw rechten gegeven? Klik met de rechterkant van de muis op de map en kies “map delen”. Wijzig daarna indien mogelijk de rechten.

      Beantwoorden
  38. Ik werk rechtstreeks in de webmail maar ik heb de indruk dat die mijn mails na een maand automatisch verwijderd. Zowel in mijn mailbox alsook in de prullenbak. Is dit zo of een verkeerde instelling?

    Beantwoorden
    • Als u naast de webmail nog een PC hebt met een e-mailprogramma dan kan dit best. Zowel bij POP als IMAP is het mogelijk van in te stellen dat mail na een bepaalde tijd moet verwijderd worden.

      Beantwoorden
  39. Als ik in webmail ben ingelogd via mijn eigen e-mail login en dan bv een e-mail wil beantwoorden dan staat er niet mijn adres als afzender maar dat van mijn partner. Zij staat ook vermeld als ingelogd met haar Telenet e-mail adres. Hoe kan ik dat rechttrekken?

    Beantwoorden
  40. Hallo,
    Ik zou graag mijn naam en adres onderaan mijn e-mail zetten. Hoe moet ik dat doen? En ik wil ook een groep aanmaken van een aantal adressen uit mijn adressenboek waar ik 1 mail naar een groep kan sturen zonder ze bij te zetten op cc hoe moet ik dat doen?

    Beantwoorden
    • Voor de naam en het adres onderaan je e-mail maak je een handtekening aan via instellingen. Je inderdaad een groep van e-mails maken.
      – ga in Telenet Webmail naar het adresboek
      – vink een e-mail aan die je in een groep van contacten wenst
      – kies bovenaan “acties” –> contactengroep en voeg de e-mail toe aan een bestaande contactengroep of maak een nieuwe contactengroep aan
      Bij het versturen van een nieuwe e-mail kan je nu de groep invullen i.p.v een e-mail adres.

      Beantwoorden
  41. Ik heb mijn mails in de conversatieweergave en als ik een conversatie verwijder uit mijn inbox, wordt de verzonden mails niet verwijdert. Kan dit gelijktijdig? Of dien ik elke keer ook uit de verzonden map de mails te gaan zoeken en verwijderen?

    Beantwoorden
  42. Ik wil regelmatig naar een aantal van mijn contacten een e-mail sturen. Ik doe dit door steeds via BCC de contacten te selecteren. Is erg omslachtig. Kan dit in Telenet Webmail wat eenvoudiger?

    Beantwoorden
    • Beste,

      Je kan dit door een groep van contacten aan te maken. Dit doe je als volgt:
      – ga in Telenet Webmail naar het adresboek
      – vink een e-mail aan die je in een groep van contacten wenst
      – kies bovenaan “acties” –> contactengroep en voeg de e-mail toe aan een bestaande contactengroep of maak een nieuwe contactengroep aan

      Als je daarna een e-mail wenst te sturen type je in het “aan” of “cc” veld gewoon de naam van de contactengroep.
      De groep komt gewoon in het adresboek tussen de andere e-mails te staan. Je kan zo een groep dus ook achteraf nog aanpassen of verwijderen.

      Beantwoorden
  43. Goeie dag,
    Bij het verzenden van een e-mail ga ik naar ” adressen selecteren”.
    In deze lijst staan verschillende adressen die NIET voorkomen in mijn adressenlijst.
    Hoe kan ik deze uit deze selectie verwijderen ?
    Ik heb al van alles geprobeerd maar kan deze adressen niet selecteren.

    Beantwoorden
  44. Ik heb onlangs gemerkt dat mijn Telenet webmail langzaam reageert en het duurt een eeuwigheid om mijn e-mails te openen. Wat kan ik doen om de prestaties van mijn Telenet webmail te verbeteren?

    Beantwoorden
    • Beste,

      Controleer je internetverbinding een trage of slechte verbinding maakt Telenet webmail sowieso traag. Kuis ook de webmail op. Verwijder alle ongewenste e-mails en bijlagen. Zorg ook dat je browser up-to-date is. Als er veel extensies geïnstalleerd zijn kan dit een negatief effect hebben op de snelheid. Verwijder eventueel de cache en de cookies van de browser. Als dit alles niet helpt stel ik voor van ook eens een andere browser te proberen.

      Succes

      Beantwoorden
    • Beste,

      De browser cookies en geschiedenis wissen zou dit moeten oplossen. En als het dringend is en het lukt niet meteen een andere browser gebruiken.

      Groeten

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Tags: , ,