Dit artikel werd op 22 mei geüpdatet.
Telenet is een van de grootste internetproviders van België. De Telenet modem zorgt er voor dat je kan genieten van snel draadloos internet. Helaas zijn er soms ook problemen met de wifi van Telenet, waardoor je niet meer kan surfen of gebruikmaken van je Telenet webmail. Het doel van deze tekst is om je te helpen vaststellen waarom je een Telenet WiFi probleem hebt en je te helpen een oplossing te vinden.
Tip 1: Soms is het gewoon een probleem bij Telenet zelf
Het is frustrerend wanneer je plotseling geen toegang meer hebt tot het internet, zelfs als je apparaat nog steeds verbonden is met je Telenet WiFi. Wat veel mensen niet weten, is dat zelfs bij Telenet de internetverbinding af en toe kan wegvallen. Dit betekent dat de modem zelf geen verbinding meer heeft. En als de modem geen verbinding heeft, kan je ook niet meer surfen via de WiFi.
Een eenvoudige manier om te testen of dit het geval is, is door een computer met een netwerkkabel rechtstreeks op de modem aan te sluiten. Als je op die manier nog steeds geen internettoegang hebt, is het geen WiFi probleem, maar eerder een technisch probleem bij Telenet zelf. Als dit het geval is en het probleem aanhoudt, is er maar één oplossing: contact opnemen met de klantenservice van Telenet. Vermeld dan tijdens het gesprek zeker dat je een computer rechtstreeks verbonden hebt met een netwerkkabel! En dat je zelfs geen internet hebt als je met een kabel verbonden bent.
Tip 2: Ver van de modem heb je gewoon slechte ontvangst
De locatie van je Telenet modem speelt een cruciale rol in de kwaliteit van je WiFi verbinding. Idealiter zou de modem zich in het midden van je huis moeten bevinden. Helaas staat de modem vaak in de kelder of garage, wat de signaalkwaliteit kan verminderen. Elke hindernis, zoals muren en vloeren, verzwakt het WiFi signaal, en hoe verder je van de modem verwijderd bent, hoe meer hindernissen er tussen zitten.
Als je frequent WiFi problemen ondervindt, probeer dan eens een tijdje dichter bij de modem te werken of surfen. Als de problemen verdwijnen wanneer je dichter bij de modem bent, kan het tijd zijn om te overwegen een range extender (WiFi Booster) aan te schaffen. Deze apparaten kunnen het bereik van je WiFi-netwerk vergroten en zwakkere signalen versterken.
Een andere optie is contact opnemen met Telenet en informeren naar hun nieuwe product, genaamd Telenet 360° WiFi. Dit product is ontworpen om een overal in huis een perfecte ontvangst te garanderen.
Tip 3: Soms lost alles eens uitschakelen en opnieuw opstarten veel op
Het klinkt misschien te simpel, maar soms kan het herstarten van zowel je computer als je Telenet WiFi modem veel problemen oplossen. Als je merkt dat je WiFi verbinding traag is, vaak uitvalt of niet goed werkt, kan het de moeite waard zijn om beide apparaten eens te herstarten.
Begin met het uitschakelen van je computer en trek vervolgens de stekker van je WiFi modem uit het stopcontact. Wacht enkele minuten voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Ook nadat de modem opnieuw is aangesloten, is geduld van belang. Telenet modems hebben enkele minuten nodig om opnieuw verbinding te maken met het netwerk.
Het lijkt misschien eenvoudig, maar je zult verrast zijn hoeveel problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen na een herstart.
Tip 4: Systeemherstel kan soms de oplossing zijn
Soms heb je van die rare problemen zoals bijvoorbeeld 1 computer die niet kan verbinden terwijl al de rest dat wel kan. Je zoekt je te pletter naar een oorzaak. Waarom kan die computer niet meer verbinden terwijl hij dat tevoren wel deed. Wel in dat geval kan systeemherstel de oplossing zijn. Systeemherstel zet immers alles netwerkinstellingen terug zoals ze een paar dagen voordien waren. Typ “systeemherstel” in het zoekvak van Windows en volg de stappen om je pc terug te zetten naar een vorig punt in de tijd.
Stel dat je een week geleden geen WiFi problemen had. Dan kun je je computer terugzetten naar de staat van een week geleden, en dit kan de problemen oplossen.
Tip 5: Voor de meer ervaren gebruikers van Windows
Als je met hardnekkige WiFi-problemen te maken hebt die niet eenvoudig op te lossen zijn, zijn hier enkele geavanceerde stappen die je kunt overwegen:
- Verwijder en herinstalleer WiFi adapter drivers: Ga naar het “Apparaatbeheer” in Windows, zoek de WiFi adapter, klik met de rechtermuisknop en kies “Stuurprogramma bijwerken” of “Stuurprogramma verwijderen.” Nadat je de drivers hebt verwijderd, herstart je de computer en installeert Windows de drivers opnieuw.
- Gebruik de probleemoplosser van Windows 10 of 11: In Windows 10 kun je met de rechtermuisknop op het WiFi logo in het systeemvak klikken en de “Probleemoplosser” starten om mogelijke netwerkproblemen te identificeren en op te lossen. In Windows 11 kun je via “Instellingen” > “Internet en netwerk” > “Geavanceerde netwerkinstellingen” > “Netwerk opnieuw instellen” proberen problemen op te lossen.
- Controleer de firewall: Soms kan een firewall onterecht de internetverbinding blokkeren. Schakel je firewall tijdelijk uit om te testen of dit het probleem veroorzaakt. Als dat zo is, pas dan de firewall instellingen aan om de juiste netwerktoegang toe te staan.
- DNS-instellingen: Controleer de DNS-instellingen op je computer. Je kunt overwegen om alternatieve DNS-servers zoals die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) of Cloudflare (1.1.1.1) te gebruiken.
- Routerinstellingen: Controleer de instellingen van je router. Soms kan het veranderen van het uitzendkanaal op de router (bijvoorbeeld van kanaal 6 naar kanaal 11) interferentieproblemen met andere draadloze apparaten verminderen.
Je hebt hier goede tips en inderdaad vaak is het probleem van tijdelijke aard. Van alles beginnen wijzigen is dan het slechtste wat je kan doen. Bij ons thuis valt de Wifi soms ook weg maar wij weten ondertussen dat dat zich automatisch herstelt. Gewoon effen wachten lost veel op. Tenzij je omdat je ongeduldig bent reeds van alles gewijzigd hebt waar je eigenlijk geen verstand van hebt.