Een experiment dat mythes ontkracht.
Veel webmasters klagen: “Mijn website wordt maar niet geïndexeerd.” De schuld wordt vaak gegeven aan te weinig content, geen sitemap of een gebrek aan updates. Maar klopt dat wel?
Wat volgt is een echte test. We gebruikten een oude domeinnaam voor een eenvoudige persoonlijke profielpagina. Een kale HTML-pagina, zo’n 15 regels tekst, geen sitemap, geen blog of andere pagina’s, geen CMS, geen plugins, geen tracking… De pagina bevat amper inhoud, maar wel drie uitgaande links. Dat gaat Google vast niet leuk vinden — of toch?
Wat blijkt? Volledige indexatie binnen 12 uur. Zelfs losse stukjes zinnen worden opgepikt. De laadtijd? Slechts 96 ms volgens Pingdom. Zo snel zie je het zelden nog.

Met deze test ontkrachten we een reeks hardnekkige SEO-mythen:
“Je hebt eerst x aantal artikelen nodig voor Google je site indexeert.”
Onzin. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit en uniekheid. In ons geval: een persoonlijke profielpagina — per definitie uniek.
“Je wordt pas geïndexeerd als je backlinks hebt.”
Ook dat is niet waar. Google moet gewoon weten dat je site bestaat. Een simpele toevoeging via Search Console volstaat.
Wat helpt om snel geïndexeerd te worden met weinig inhoud:
- Een schone site zonder rommel
- Geen overbodige scripts
- Supersnelle laadtijd
Wat vindt Google irritant bij kleine websites:
- Te veel ballast? Google raakt verdwaald.
- Te veel scripts? Google haakt af.
- Te traag? Google slaat je over.
Het crawlen van een website kost geld. Google werkt met een businessmodel. Als je een kleine site hebt en snel en efficiënt geïndexeerd wil worden, zorg er dan voor dat Google zo weinig mogelijk crawl-budget aan jou hoeft te verspillen.
Als je een simpele website maakt met een paar pagina’s zoals voor een kapperszaak, of een profiel pagina wordt vanuit gemakzucht al snel gegrepen naar een CMS. Maar een CMS heeft enkel maar nadelen voor dergelijk statische inhoud die je waarschijnlijk zelden gaat aanpassen.
Andere voordelen van een simpele website gemaakt met html en css is dat je dan geen cookies hebt en als er geen contactformulier is sla je ook geen gegevens op. Een simpele vermelding onderaan zoals “Deze websites gebruikt geen cookies en verzamelt geen gegevens.” is dan in principe al voldoende.
Een bijkomend voordeel van een statische website is dat de serverload veel kleiner is dan bij een dynamische website die afhankelijk is van een CMS. Omdat de inhoud statisch is, hoeft de server geen complexe berekeningen of databasetoegang te doen om de pagina te genereren. Dit betekent dat de website veel sneller kan laden, met minder belasting op de server, wat resulteert in lagere hostingkosten en een hogere prestaties voor de bezoekers.